Adviseur grote pensioendienst - Coördinator (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DSD166
Niveau: A
Klasse : A3 Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)
Doel van de functie
Het leiden en beheren van een pensioendirectie door de middelen optimaal in te zetten en door het werk van de medewerkers te plannen en na te kijken
teneinde
een optimale werking te verzekeren, in overeenstemming met de doelstellingen van de bestuursovereenkomst
Resultaatgebieden
Alsleidinggevendehet organiseren en coördineren van de diensten onder zijn/haar bevoegdheid
teneinde
de operationele doelstellingen op een zo efficiënt mogelijke manier te halen
Voorbeelden van taken
- toezien op de werking van de diensten o.a. op basis van de cijfergegevens, het respecteren van termijnen, kwaliteit, ...
- het geven van praktische richtlijnen aan de diensthoofden en hun medewerkers
- zorgen voor een uniforme werking tussen de verschillende diensten
- administratief beheer o.a. het bestellen van informaticamiddelen en ander materiaal en het verdelen van deze middelen naargelang de behoeften
- het verdelen van taken in functie van de competenties van de medewerkers
Alsspecialisthet analyseren van de wetgeving en het verlenen van advies in verband met de interpretatie hiervan
teneinde
verduidelijking te brengen in bepaalde technisch moeilijke dossiers/materie in het vakdomein waarvoor hij/zij bevoegd is
Voorbeelden van taken
- het analyseren van wetteksten en reglementering
- het opstellen van technische nota's
- het verlenen van advies over de materie waarvoor men bevoegd is
- het zoeken naar oplossingen voor allerhande problemen
Alsinformatieleverancier/pedagooginstaan voor de verspreiding en overdracht van informatie
teneinde
iedereen te allen tijde zoveel mogelijk op de hoogte te houden
Voorbeelden van taken
- het doorsturen van informatie binnen de diensten onder zijn/haar bevoegdheid
- het overmaken van informatie aan andere diensten
- het zowel formeel als informeel opleiden van de medewerkers
- zorgen voor een goede informatiedoorstroming top-down en bottom-up
Alscoachhet motiveren, ondersteunen en begeleiden van de medewerkers
teneinde
het menselijk potentieel optimaal te beheren en te stimuleren
Voorbeelden van taken
- het motiveren van de medewerkers
- het geven van constructieve feedback
- bereid zijn te luisteren naar de medewerkers en hen te helpen bij het zoeken naar oplossingen
- interpersoonlijke problemen in de dienst proberen op te lossen
- het stimuleren van teamwerk
Alsbeleidsadviseurhelpen bij het ontwikkelen van nieuwe ideeën in verband met zijn/haar bevoegdheidsdomein
teneinde
de continue verbetering van de werking van de RVP na te streven
Voorbeelden van taken
- het verlenen van advies bij het ontwikkelen van nieuwe informaticatoepassingen
- deelnemen aan bepaalde projecten tot verbetering van de processen en de procedures van de organisatie
- het doen van voorstellen tot wijzigen van een bepaalde wetgeving
- helpen met het uitwerken van nieuwe ideeën
Alsvertegenwoordiger/contactpersoonhet beheren van de externe relaties
teneinde
de goede samenwerking met de andere instellingen en organisaties te waarborgen
Voorbeelden van taken
- toezien op de ontwikkeling van het imago van de diensten onder zijn/haar bevoegdheid
- het vertegenwoordigen van de instelling
- deelnemen aan vergaderingen waar informatie uitgewisseld wordt
- deelnemen aan interdepartementale projecten om de werkmethodes van verschillende instellingen op elkaar af te stemmen
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
collega's, andere diensten
|
afspraken maken, info uitwisselen
|
persoonlijk contact, mail, telefonisch
|
dagelijks
|
burgers
|
klachten, vragen om informatie
|
schriftelijk, telefonisch, mail, fax
|
wekelijks
|
andere overheidsdiensten, instellingen
|
specifieke dossiers, wijzigingen van de wetgeving
|
schriftelijk, telefonisch, mail, fax, vergadering
|
wekelijks
|
Hiërarchie
|
richtlijnen, overleg
|
mail, persoonlijk contact, vergadering
|
dagelijks
|
medewerkers
|
rapportering, overleg
|
mail, persoonlijk contact, vergadering
|
dagelijks
|
tussenpersonen (bvb. ombudsdienst voor pensioenen)
|
klachten
|
brief, mail
|
wekelijks
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
collega's, andere diensten
|
afspraken maken, info uitwisselen
|
persoonlijk contact, mail, telefonisch
|
dagelijks
|
burgers
|
leveren van informatie, antwoorden
|
schriftelijk, telefonisch, mail, fax
|
wekelijks
|
andere overheidsdiensten, instellingen
|
specifieke dossiers, toepassing wetgeving
|
schriftelijk, telefonisch, mail, vergadering
|
wekelijks
|
Hiërarchie
|
rapportering, overleg
|
persoonlijk contact, vergadering, mail
|
dagelijks
|
medewerkers
|
richtlijnen, overleg
|
mail, persoonlijk contact, vergadering
|
dagelijks
|
tussenpersonen (bvb. ombudsdienst voor pensioenen)
|
antwoorden
|
brief, mail
|
wekelijks
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
hoofdverantwoordelijke pensioendiensten (DSD133)
de directeurs van de gewestelijke kantoren hebben nog als tussenpersoon de verantwoordelijke van de gewestelijke kantoren (DSD153)
De functie geeft leiding aan een groep van : 51-200 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- het toekennen van verlof aan de medewerkers
- het verdelen van de taken en het beheren van de middelen
- het afhandelen van dossiers, het nemen van beslissingen tot op zekere hoogte
- interne organisatie van de dienst
- De gewestelijke directeurs moeten ook de problemen in verband met lokalen, logistiek... autonoom beheren
De functie moet autorisatie vragen voor
- aanvragen voor bijkomend personeel
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Er is geen werkbudget voorzien per entiteit
Eigen werkbudget
/
Andere kwantitatieve gegevens
1. /
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- bestuursovereenkomst en bestuursplan, pensioenwetgeving voor werknemers, het handvest van de sociaal verzekerde, de wet op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, Europese en internationale verordeningen, bilaterale conventies in verband met de sociale zekerheid, overeenkomsten met andere organisaties (bvb. banken), delen van het burgerlijk en gerechtelijk wetboek, dienstnota's, richtlijnen van de hiërarchie
Welke vernieuwingen
- het aanbrengen van verbeteringen in de processen, procedures en werkwijzen
- adviseren bij het ontwerpen van nieuwe informaticatoepassingen (bvb. berekeningsprogramma's)
- het geven van aanbevelingen om de wetgeving te wijzigen
- het verbeteren van de productie en van de kwaliteit
Gebaseerd op welk referentiekader
- binnen de richtlijnen van de hiërarchie
|