Adviseur Fed+ - Coördinator (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DSA001
Niveau: A
Klasse : A3 Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden Beroepscategorie : 06. Algemeen Beheer (SA)
Doel van de functie
Het aansturen en coördineren van de dienst met afzonderlijk beheer FED+
teneinde
de operationele doelstellingen van de dienst te bereiken in overeenstemming met de strategische doelstellingen van de minister van Ambtenarenzaken, het beheerscomité en de FOD P&O
Resultaatgebieden
Alsdiensthoofdhet organiseren en leiden van de dienst
teneinde
de operationele doelstellingen te realiseren in de uitvoering van het strategisch plan
Voorbeelden van taken
- het vertalen van het strategisch plan (of de strategische nota) naar het jaarlijks actieplan voor de dienst en dit in samenwerking met de voorzitter van het beheerscomité
- het verschaffen van toelichting bij de operationele doelstellingen
- het effectief uitwerken en opvolgen van de jaarlijkse actieplannen
- het uittekenen en organiseren van de dienst met het oog op een constante verhoging van de efficiëntie
- het uittekenen en organiseren van de processen en projecten binnen de dienst
Alsleidinggevendehet aansturen, motiveren, evalueren en ontwikkelen van de medewerkers van de dienst
teneinde
de dienst optimaal te laten functioneren en de prestaties van de medewerkers te verhogen
Voorbeelden van taken
- het geven van duidelijke richtlijnen en doelstellingen aan elke medewerker en het opvolgen en bijsturen van de resultaten (o.a. via de ontwikkelcirkels)
- het verdelen van de activiteiten en zorgen voor de coördinatie
- inspelen op de competenties van de medewerkers en het begeleiden van de medewerkers bij de ontwikkeling van hun competenties (o.a. via de ontwikkelcirkels)
- het verschaffen van constructieve feedback over het functioneren van de medewerkers (o.a. via de ontwikkelcirkels)
- het op regelmatige basis beleggen en leiden van teamvergaderingen
Alsbeleidsadviseurhet verschaffen van adviezen aan de minister van Ambtenarenzaken en het beheerscomité inzake de specifieke materie, de organisatiestructuur en de processen
teneinde
de minister en het beheerscomité de mogelijkheid te bieden de strategische doelstelling van FED+ te formuleren en deze te bereiken
Voorbeelden van taken
- het voorstellen van een strategisch (meerjaren)plan of een strategische nota aan de minister van Ambtenarenzaken en het beheerscomité
- deelnemen aan overleg inzake de organisatiestructuur en de processen
- het verschaffen van adviezen aan de minister en het beheerscomité inzake de specifieke materie verbonden aan de kerntaken van FED+
Alskennisbeheerderhet continu op peil houden, verbeteren en uitdragen van de specifieke expertise en de competenties van zichzelf en de (medewerkers van de) dienst inzake de kennisdomeinen van FED+
teneinde
de expertise van zowel de functiehouder als de medewerkers van de dienst te actualiseren, uit te breiden en te verdiepen
Voorbeelden van taken
- deelnemen aan colloquia, conferenties en seminaries
- het raadplegen van nationale en internationale vakliteratuur
- het uitvoeren van benchmarks
- het inschatten van de opleidingsnoden en instaan voor de opleiding en training on-the-job van de medewerkers
- het doorgeven binnen de dienst van de kennis inzake de materie, de methodes en de processen
Alsvertegenwoordiger van de diensthet onderhouden van de relaties met de interne en externe klanten en met de partners en de overlegorganen
teneinde
de visie en de waarden van de organisatie en de dienst uit te dragen
Voorbeelden van taken
- bereikbaar zijn als belangrijkste contactpersoon van de dienst
- het uitbouwen van een netwerk van contacten
- het onderhouden van relaties met de partners van FED+
- het uitwerken van synergieën met de federale sociale diensten en met paralelle diensten van andere (semi)overheden
Alsverantwoordelijkehet ontwikkelen en onderhouden van een systeem van informatie-uitwisseling en prestatiemeting dat beantwoordt aan de noden van de dienst en de FOD P&O
teneinde
een goede planning, prestatieopvolging en rapportering te garanderen
Voorbeelden van taken
- toezien op het correct bijhouden van de boordtabelen, de statistieken en de analyses
- regelmatig rapporteren aan het beheerscomité en de voorzitter van de FOD over de tussentijdse resultaten en de knelpunten
- proactief omgaan met de boordtabellen en de beheersinstrumenten
Alsexperttoezien op of het zelf behandelen van complexe dossiers in de toepassing van de reglementering
teneinde
snel en efficiënt een duurzame oplossing te vinden voor mogelijke knelpunten
Voorbeelden van taken
- toezien op of het zelf bestuderen van de complexe dossiers
- toezien op of het zelf verzamelen van de input van alle betrokkenen in het dossier
- toezien op het correct toepassen van de reglementering en de procedures
- beslissingen nemen om complexe dossiers te finaliseren
Positionering
De functie krijgt leiding van
de voorzitter van de FOD P&O en de voorzitter van het beheerscomité
De functie leidt : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|