Afdrukken

Adviseur geografie (commercieel) - Coördinator (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : DWO125

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 14. Wetenschappen, Toegepaste wetenschappen, Studie en Onderzoek (WO)




Doel van de functie

Verantwoordelijk zijn voor de commercialisering en distributie van de producten, het bepalen van de commerciële doelstellingen en het adviseren van de algemene directie op basis van de eigen expertise en de informatie van de klanten van het Instituut

teneinde

de algemene directie bij te staan bij de bepaling van de te volgen strategieën en te komen tot een goede verspreiding van de producten van het Instituut.

 

Instaan voor de goede werking van de commerciële directie, voor het algemeen en budgettair beheer en voor de coördinatie van de verschillende activiteiten binnen de commerciële directie, alsook het smeden van een hecht team van medewerkers

teneinde

te verzekeren dat alle taken en specifieke opdrachten van de directie, waarvoor hij/zij de eindverantwoordelijkheid draagt, tijdig en kwalitatief en kwantitatief optimaal worden uitgevoerd.

 

Resultaatgebieden
Als
commercieel adviseur
    verantwoordelijk zijn voor de commerciële beleidsvoorbereiding, het bepalen van de commerciële doelstellingen en het adviseren van de algemene directie

teneinde

    de algemene directie bij te staan bij de bepaling van de te volgen strategieën

 

Voorbeelden van taken
  • het onderzoeken van de marktontwikkelingen en marktmogelijkheden, alsook het signaleren van interne en externe (maatschappelijke en technische) ontwikkelingen
  • benchmarken bij binnenlandse en buitenlandse instellingen
  • actief betrokken zijn bij internationale organisaties en onderzoeken
  • het analyseren van wetten, decreten en richtlijnen die de verspreiding van gegevens door overheidsinstellingen kunnen beïnvloeden en hierover advies uitbrengen
  • actief zijn in werkgroepen die de strategiebepaling en het beheer van de organisatie ondersteunen (bv. uitgebreide directieraad)

 

Als
leidinggevende
    instaan voor de goede werking van de commerciële directie, voor het algemeen en budgettair beheer en voor de coördinatie van de verschillende activiteiten binnen de commerciële directie, alsook het smeden van een hecht team van medewerkers

teneinde

    te verzekeren dat alle taken en specifieke opdrachten van de directie, waarvoor hij/zij de eindverantwoordelijkheid draagt, tijdig en kwalitatief en kwantitatief optimaal worden uitgevoerd

 

Voorbeelden van taken
  • het vertalen, in overleg met de algemene directie en de uitgebreide directieraad, van de missie en visie van het Instituut naar specifieke doelstellingen voor de directie
  • het leiden van een directie met 21 tot 50 personeelsleden (van heterogeen niveau), het sturen en coördineren van de activiteiten van de verschillende eenheden, het consulteren van de verantwoordelijken van deze eenheden, hen inlichten over hun functioneren en hen tot een hecht team smeden, het zelf rechtstreeks coachen van een aantal medewerkers, met tact en psychologisch inzicht, aanspreekpunt zijn en het beheersen van conflicten
  • het bepalen van de behoeften inzake mensen en middelen op basis van de eigen expertise en het verdedigen van deze behoeften bij de algemene directie, het administratief en budgettair beheren van de directie, het selecteren van medewerkers voor contractuele aanwerving na preselectie door de personeelsdienst
  • het beheren, op basis van de eigen expertise, van de budgettaire en technische middelen en personeelsleden van de directie en het evenwichtig verdelen ervan over de verschillende eenheden en uit te voeren taken, door gebruik te maken van de gegevens die afkomstig zijn van de analytische boekhouding, om tot een zo efficiënt mogelijke inzet van de beschikbare middelen te komen
  • het continu in het oog houden en analyseren van de organisatie van de directie en daar waar nodig het doorvoeren van aanpassingen

 

Als
commercieel manager
    verantwoordelijk zijn voor de commercialisering en distributie van de producten en het onderhouden en bevorderen van de contacten met de klanten

teneinde

    de wensen van de klanten te kennen en een goede basis voor de verspreiding van de producten van het Instituut te bekomen, die gericht is op het overtuigen van klanten

 

Voorbeelden van taken
  • het opbouwen en onderhouden van relaties en netwerken
  • het organiseren en voeren van regelmatige besprekingen met belangrijke klanten en het te woord staan van de media
  • het opstellen en organiseren van het klanttevredenheidsonderzoek aan de hand van vragenlijsten
  • het opstellen en organiseren van enquêtes bij de mogelijke introductie van nieuwe producten
  • het overmaken van klachten en wensen van klanten aan de betrokken diensten en erop wijzen dat hiermee, in de mate van het mogelijke en voor zover het in de algemene strategie past, rekening moet worden gehouden

 

Als
commercieel expert
    verantwoordelijk zijn voor de commercialisering en distributie van de producten, het onderhouden van nauwe contacten met de technische directies en het evalueren van de haalbaarheid van de wensen van de klanten

teneinde

    op de hoogte te zijn van nieuwe producten en productiemiddelen van het Instituut en deze zo goed mogelijk te kunnen afstemmen op de behoeften en wensen van de klanten

 

Voorbeelden van taken
  • onder andere door deelname aan interne bijeenkomsten, zeer goed op de hoogte blijven van de evolutie van alle producten van het Instituut en de technieken en productiemethodes die binnen het Instituut worden gebruikt
  • overleggen met collega's van de technische directies en met de algemene directie met als doel de activiteiten van de verschillende directies op elkaar af te stemmen en de technische processen te verbeteren
  • het informeren van de technische directies over nieuwe externe ontwikkelingen en wensen en suggesties van de externe markt, teneinde een inbreng te leveren aan de productieontwikkeling
  • het wijzen van de technisch verantwoordelijke op het belang van de ontwikkeling van klantgerichte producten en een kwaliteitsvolle dienstverlening
  • het informeren van de technische directies over nieuwe ontwikkelingen binnen de commerciële directie

 

Als
commercieel manager
    mee instaan voor de opvolging van offertes en bestellingen

teneinde

    tot coherente bestellingen te komen en ervoor te zorgen dat de bestelling correct en tijdig bezorgd wordt

 

Voorbeelden van taken
  • het opstellen van commerciële richtlijnen
  • ervoor zorgen dat offertes volgens de vastgelegde richtlijnen worden opgesteld
  • het opvolgen van de offerte na aanbieding
  • het coördineren van de verwerking van de opdracht, overleggen met de betrokken technische directies om de inzet van technische middelen en personeel te optimaliseren en het verzekeren van de commerciële nazorg
  • het opzetten van standaardprocedures zodat de bestellingen tijdig en correct gebeuren

 

Als
marketingverantwoordelijke
    het opbouwen en onderhouden van een goede kennis van de marketingmix

teneinde

    een maximale marktpenetratie voor de producten te bekomen

 

Voorbeelden van taken
  • kennis hebben en het bijschaven van de commerciële strategie
  • het opstellen van de prijzenpolitiek en prijszetting en het regelmatig analyseren en aanpassen aan de marktevolutie ervan
  • het opstellen van een distributiepolitiek, waarbij een relevante kennis van de betrokken distributiesector nodig is en waarbij de nieuwe technische opportuniteiten op de voet worden gevolgd
  • het opstellen en bijhouden van een licentiepolitiek voor de producten van het Instituut
  • ervoor zorgen dat het eigen verkoopscentrum aantrekkelijk is voor de bezoekers en dat maximale faciliteiten worden aangeboden

 

Als
projectmedewerker of projectleider
    samenwerken in een team en voldoende gemotiveerd en resultaatsgericht werken

teneinde

    de doelstellingen van een project binnen de vooropgestelde tijdsplanning te helpen verwezenlijken

 

Voorbeelden van taken
  • constructief samenwerken binnen een team en het motiveren en bijstaan van de andere teamleden
  • het nauwgezet en tijdig uitwerken van de gedeelten waarvoor hij/zij zelf instaat
  • het analyseren en integreren van de eigen resultaten of de resultaten van andere projectmedewerkers binnen het projectteam om te komen tot oplossingen om de doelstellingen van het project te bereiken
  • het (helpen) opmaken van een projectcharter (planning/tijdsplanning van het project) en (helpen) communiceren met betrekking tot de vooruitgang en de resultaten van het project
  • het coördineren van de werkzaamheden in functie van het project en het efficiënt en doeltreffend inzetten van de beschikbare middelen

 

Als
publicrelationsverantwoordelijke
    het mee bepalen en ontwerpen van de PR-acties

teneinde

    het imago van het Instituut en haar producten naar de buitenwereld te promoten

 

Voorbeelden van taken
  • toezien op het efficiënt beheer van de budgetten voor publiciteit en evenementen
  • het opbouwen van contacten met de gespecialiseerde pers
  • het uitnodigen van klanten of potentiële klanten voor presentaties en discussies binnen het Instituut
  • zorgen voor gerichte publiciteits- en informatiecampagnes, gebruik makend van e-marketing
  • deelnemen aan beurzen en evenementen en vervolgens het analyseren van de deelname vervolgens in een kosten-batenanalyse

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Externe klanten en potentiële klanten

Vragen, inlichtingen, suggesties, feedback,Opdrachten

Mondeling, schriftelijk, telefonisch, e-mail, bezoek

continu

Alle medewerkers van de directie

Feedback, technische en administratieve vragen, alle relevante informatie om de directie te kunnen l

Mondeling, informele communicatie, prestatiemetingen

dagelijks

Technische diensten, Algemene directie, juridische dienst, financiële dienst

Visie, richtlijnen, doelstellingen, opdrachten, reacties en aanbevelingen bij contracten en overeenk

Mondeling, telefonisch, e-mail, bilaterale vergadering

dagelijks

Ministerie van Landsverdediging en andere federale, regionale en lagere overheden

Afspraken over de samenwerking met het organisme. Toetsen van de verwachtingen.Wijzigende wetgevinge

Vergaderingen, briefwisseling, telefonisch

maandelijks

Commerciële partners en voortverkopers

Vragen, inlichtingen, uitdiepen van samenwerking, informatie i.v.m. producten en commerciële politie

Mondeling, schriftelijk, telefonisch, e-mail discussies

maandelijks

projectmedewerkers

Onderzoeksresultaten

Presentatie, verslag

maandelijks

Binnenlandse en buitenlandse geografische instellingen

Onderzoeksresultaten

E-mail, www, discussies,publicaties

tweewekelijks

Binnenlandse en buitenlandse verenigingen

feedback, nieuwe ontwikkelingen en ervaringen, vragen om medewerking

E-mail, www, publicaties, vergaderingen,discussien

tweewekelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Externe klanten en potentiële klanten

Productinformatie, feedback van bestellingen, prijsoffertes, suggesties, advies, mededelingen

Mondeling, schriftelijk, telefonisch, e-mail, www, bezoek

continu

Alle medewerkers en projectmedewerkers

Taakverdeling, Richtlijnen, technisch en administratief advies, alle relevante informatie nodig voor

Mondeling, rechtstreeks of onrechtstreeks via de commerciële geografen

dagelijks

Bezoekers en media

Advies, allerhande inlichtingen en mededelingen i.v.m. producten

Mondeling, demonstraties, presentaties, interviews

dagelijks

Technische directies

Wensen van klanten, opdrachten (aard en uitvoeringstermijnen), bespreken van speciale gevallen, spec

mond, mail,

maandelijks

Algemene directie, Juridische dienst, Financiële dienst

Rapportering en voorstellenContracten en overeenkomsten

Verslagen, tabellen, vergaderingen,Mondeling, e-mail

maandelijks

Partners en voortverkopers

Inlichtingen, stand van zaken en feedback i.v.m. verkoop van bestaande en nieuwe producten, suggesti

Mondeling, e-mail, telefonisch

ad hoc

Binnenlandse en buitenlandse verenigingen

Meedelen van nieuwe ontwikkelingen, onderzoeksresultaten, samenwerking voor gemeenschappelijke comme

E-mail, presentaties, vergaderingen

ad hoc

Binnenlandse en buitenlandse geografische instituten

Inlichtingen, mededelingen, onderzoeksresultaten

E-mail, mondeling

wekelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de administrateur-generaal en de adjunct-administrateur-generaal

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de eigen tijdsindeling tussen alle rollen en taken
  • de algemene planning van de directie, binnen het algemeen kader, dat opgelegd wordt door het management
  • de taakverdeling van de medewerkers van niveau A, BT, C en D, in overleg met de commercieel geografen
  • het inzetten van het personeel en de middelen in de verschillende diensten van de directie die hij/zij leidt
  • de evaluatie van de commercieel geografen van de directie en andere medewerkers die hij/zij direct aanstuurt
  • de organisatie van het project dat hij/zij leidt
  • de technische uitwerking van een niet-gestandaardiseerde opdracht in samenwerking met externe klanten
  • de planning en coördinatie van de uitvoering en levering van goederen en diensten aan klanten
  • de planning en coördinatie van de uitvoering en levering van goederen en diensten door externe bedrijven aan het Instituut
  • de prioriteitsbepaling van de verwerking van externe opdrachten in de verschillende technische diensten

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • aankopen
  • de openbare communicatie buiten de instelling
  • de te volgen opleidingen
  • buitenlandse zendingen

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

15.500.000 euro

 

Eigen werkbudget

0 procent

 

Andere kwantitatieve gegevens

1. de functie zorgt voor de inkomsten van het Instituut, voor een bedrag dat overeenstemt met 25 procent van het budget van het Instituut (ongeveer 4.000.000 euro)

2. de functiehouder werkt in de "corebusiness" van het Instituut en heeft een impact op de directie die hij/zij leidt; als marketeer, productontwikkelaar en projectleider hebben ze een strategische impact; de functie bepaalt grotendeels de relatie van het Instituut met de buitenwereld

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • de opdracht en het strategisch plan van het Instituut
  • de wetten op de handelspraktijken
  • de wetten, decreten en richtlijnen in verband met de verspreiding van overheidsinformatie
  • de Europese richtlijnen in verband met de verspreiding van geografische informatie
  • samenwerkingsakkoorden tussen het Instituut en andere instellingen

 

Welke vernieuwingen
  • de functie vereist vernieuwend denken door creatieve ideeën aan te brengen en voortdurend te innoveren op commercieel vlak door:
  • de creatie van nieuwe commerciële  producten op basis van de bestaande basisproducten
  • het vernieuwen en aanpassen van de distributievormen op basis van de behoeften van de markt en de technische en maatschappelijke evoluties
  • het aanpassen van de prijzen- en licentiepolitiek aan de markt en andere producenten van geografische data

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • creatief werk, gericht op de ontwikkeling van nieuwe producten en distributievormen, steunend op benchmarking en op de eigen ervaring die opgedaan werd door de talrijke contacten met klanten, op studiedagen en door andere professionele contacten, ...

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.