Adviseur informatie en consultatie van werknemers - Coördinator (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DTE122
Niveau: A
Klasse : A3 Functiefamilie : Thematische experten Beroepscategorie : 04. Tewerkstelling (TE)
Doel van de functie
Het verlenen van expertise op vlak van de informatie en consultatie van werknemers
teneinde
gepaste ondersteuning te verlenen aan het beleid van de minister van Werk en van de FOD inzake de problematiek van de informatie en consultatie van werknemers en aan de betrokken burgers of instanties de gepaste informatie over dit beleid aan te reiken.
Het geven van leiding aan een groep specialisten
teneinde
hen de omkadering te bieden die hen toelaat een gepaste ondersteuning te verlenen aan het beleid van de minister van Werk en van de FOD inzake de problematiek van de informatie en consultatie van werknemers en de betrokken burgers of instanties de gepaste informatie over dit beleid aan te reiken.
Het bevorderen van de informatie en consultatie als fundamenteel recht (wat de coordinatie van de organisatie van de sociale verkiezingen inhoudt)
teneinde
het sociaal beleid van informatie en consultatie van werknemers in de onderneming te ondersteunen.
Resultaatgebieden
Alsdeskundigehet ondersteunen van de minister van Werk bij het uittekenen en uitwerken van het beleid inzake informatie en consultatie van werknemers
teneinde
inzicht te verlenen inzake de achtergrond van de regelgeving en bij het nemen van de gepaste beleidsopties
Voorbeelden van taken
- het geven van toelichtingen aan de beleidscel inzake de achtergrond van de regelgeving en adviseren omtrent mogelijke beleidsopties met inbegrip van de gevolgen op korte en middellange termijn en rekening houdend met de gevolgen op lange termijn
- het volgen van de internationale en nationale context waarbinnen beleidsbeslissingen genomen moeten worden met inbegrip van de juridische context
Alsdeskundige- juristhet voorbereiden (internationaal en nationaal) en uitwerken van beleidsbeslissingen in juridische teksten naar Belgisch recht
teneinde
het gevoerde beleid afdwingbaar te maken en maatschappelijke veranderingen te ondersteunen
Voorbeelden van taken
- het analyseren van de internationale en nationale juridische context met toetsing aan en analyse van de sociale context
- het uitwerken en/of het controleren van de uitwerking van juridische teksten
- het uitwerken van mogelijke opties met inbegrip van de gevolgen
- het interpreteren van de regelgeving in functie van de aanvrager (belangengroepen, juridische geschillen
- het uitleggen en verdedigen van de ontwerpen, alsook deelnemen aan vergaderingen (beleidscel en adviesorganen)
Alsleidinggevendehet doorgeven van de opgebouwde kennis en ervaring aan het team van medewerkers
teneinde
hen de nodige kennis en inzichten bij te brengen die hen toelaten om zelf als deskundige te functioneren; de gepaste omkadering geven in het bijzonder over het Europees recht dat een van de belangrijkste pijlers is van verschillende instrumenten die de informatie en consultatie van werknemers regelen
Voorbeelden van taken
- het organiseren van dienstvergaderingen waarbij vorming en informatie worden gegeven over wetswijzigingen, het beleid van de regering, de bespreking van praktijkproblemen
- het opleiden van de medewerkers door o.a. inhoudelijke ondersteuning te bieden bij het behandelen van dossiers en hen te betrekken bij belangrijke dossiers door het geven van deeltaken
Alsorganisatorde sociale verkiezingen organiseren
teneinde
in de best mogelijke omstandigheden uitvoering te geven aan de wettelijke en reglementaire bepalingen terzake
Voorbeelden van taken
- voorafgaandelijk en voortdurend informatie verlenen aan alle betrokken actoren
- uitwerking en opvolging van de procedure
- verzamelen en behandelen van de gegevens
- behandelen van de resultaten
Alsleidinggevendeinstaan voor het geven van de gepaste informatie (collectief en individueel) inzake de regelgeving over de informatie en consultatie van werknemers
teneinde
de betrokken (eind)gebruikers op een algemene en objectieve wijze in te lichten over de mogelijkheden die de regelgeving hen biedt.
Voorbeelden van taken
- het controleren van de inhoud van de informatie die collectief of individueel gegeven wordt en waarbij rekening moet worden gehouden met de aard van de gebruiker;
- toezien op de uitwerking en actualisering van collectieve informatie
- zorgen voor een eenvormige interpretatie
- deelnemen aan vergaderingen, studiedagen, enz. over de individuele arbeidsbetrekkingen en de informatie en consultatie van werknemers
Alsinformatieambtenaarde coördinatie en organisatie verzekeren van de informatie in het domein van de informatie en consultatie van werknemers
teneinde
pertinente en duidelijke informatie te verstrekken aan elke geïnteresseerde gebruiker
Voorbeelden van taken
- met de medewerkers ervoor zorgen dat de informatie op de website van de FOD wordt bijgehouden
- met de medewerkers zorgen voor de redactie van brochures en deelname aan informatievergaderingen en vormingsactiviteiten
Alscoachhet begeleiden en omkaderen van het team van medewerkers als groep en als individu
teneinde
hen optimaal te betrekken bij het beleid dat inzake informatie en consultatie van werknemers werd uitgestippeld
Voorbeelden van taken
- het dagdagelijks omkaderen van elk personeelslid
- het integreren van nieuwe medewerkers
Alscoördinatorhet coördineren van de activiteiten
teneinde
de medewerkers in staat te stellen om zo efficiënt mogelijk bij te dragen tot de verwezenlijking van de dienst
Voorbeelden van taken
- het opvolgen van het werk van de medewerkers
- bijdragen tot de optimalisering van de werkwijze en de middelen
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke en mondelinge vragen
|
per telefoon,brief, e-mail,dossier ...
|
dagelijks
|
vakbonden
|
schriftelijke en mondelinge vragen
|
per telefoon,brief, e-mail,dossier ...
|
dagelijks
|
beleidcel
|
schriftelijke en mondelinge vragen, bestaande wetgeving, reglementaire ontwerpen
|
per telefoon,brief, e-mail,dossier ...
|
dagelijks
|
particulieren/burgers
|
schriftelijke en mondelinge vragen
|
per telefoon,brief, e-mail,dossier ...
|
dagelijks
|
juristen/advaocaten/magistraten
|
schriftelijke en mondelinge vragen
|
per telefoon,brief, e-mail,dossier ...
|
ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
organisaties/ondernemingen
|
mondelinge en schriftelijke adviezen
|
per telephone, brief, e-mail, dossier ...
|
dagelijks
|
vakbonden
|
mondelinge en schriftelijke adviezen
|
per telephone, brief, e-mail, dossier ...
|
dagelijks
|
beleidscel
|
schriftelijke en mondelinge adviezen, bestaande wetgeving, reglementaire ontwerpen
|
per telephone, brief, e-mail, dossier ...
|
dagelijks
|
particulieren/burgers
|
mondelinge en schriftelijke adviezen
|
per telephone, brief, e-mail, dossier ...
|
dagelijks
|
juristen/advocaten/magistraten
|
schriftelijke en mondelinge vragen
|
per telephone, brief, e-mail, dossier ...
|
ad hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de Directeur-generaal
De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de functie is weliswaar afhankelijk van de beleidsopties van de minister; eens die gekend dan is er opnieuw sprake van ruimte m.b.t. de manier waarop dit wordt omgezet
- punten waarover de beleidscel moet worden ingelicht
- arbeidsorganisatie in zijn afdeling (verdelen van taken, verlofregeling …)
- aanwending van logistieke middelen
De functie moet autorisatie vragen voor
- de functie is afhankelijk van de beleidsopties die de minister neemt
- belangrijke interpretaties
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Andere kwantitatieve gegevens
1. De organisatie van de sociale verkiezingen heeft betrekking op de oprichting van ongeveer 6000 comités en 3000 ondernemingsraden; vraagt een speciale aanpak om een klantvriendelijke organisatie mogelijk te maken met aandacht uiteraard voor een doorgedreven informatisering en vereenvoudiging van de administratieve formaliteiten.
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- de regelgeving inzake inspraakorganen
- de rechtspraak in deze materie
- de Europese richtlijnen inzake informatie en consultatie van werknemers
- de regels van publiek recht, administratief recht en strafrecht
Welke vernieuwingen
- in de wijze waarop politieke beslissingen kunnen worden omgezet in juridische teksten
- in de wijze waarop informatie aan de gebruiker wordt doorgegeven
- in de uitstippeling van prioriteiten
- wetswijzigingen voorstellen
- voortdurende aanpassing van de procedure waarop de sociale verkiezingen worden georganiseerd rekening houdend met de evaluatie en de evolutie van de informatica en haar toepassingen
- in de vereenvoudiging van de administratieve formaliteiten gekoppeld aan de organisatie van de sociale verkiezingen
Gebaseerd op welk referentiekader
- richtlijnen van de beleidscel
- de rechtspraak (Europees en Belgisch)
|