Adviseur gezinnen - Coördinator (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DSD431
Niveau: A
Klasse : A3 Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)
Doel van de functie
In overleg met de directeur-generaal en de adviseurs-generaal de betalingsdiensten op operationeel vlak leiden en coördineren
teneinde
op een efficiënt manier resultaten te behalen in overeenstemming met de strategische doelstellingen van het Departement Gezinnen.
De directeur-generaal en de adviseurs-generaal adviseren op een proactieve en kwaliteitsvolle manier
teneinde
bij te dragen aan het operationele plan, zodat de verschillende betalingsdiensten een efficiënte en doeltreffende dienstverlening bieden aan de gezinnen.
Resultaatgebieden
Alsleidinggevendeorganiseren en leiden van de betalingsdiensten
teneinde
de strategische doelstellingen te vertalen in operationele plannen en de procedures van de interne controle te verbeteren.
Voorbeelden van taken
- Samen met de directie, toezien op de vertaling van het strategisch plan in het jaarlijks actieplan van de betalingsdiensten.
- Aan de dienstchefs en hun diensten uitleg geven over de operationele doelstellingen.
- De dienstleiders en hun diensten helpen bij het opstellen van de jaarlijkse actieplannen.
- De cel interne controle helpen bij de ontwikkeling en het onderhoud van een systeem van informatieverzameling en prestatiemeting.
- Toezien op de correcte en adequate werking van de operationele processen en erover verslag uitbrengen bij de directie.
Alscoachadviezen geven en zorgen voor de individuele begeleiding en de ontwikkeling van de dienstchefs
teneinde
hun prestaties op een hoger niveau te brengen.
Voorbeelden van taken
- De dienstchefs motiveren om deel te nemen aan werkgroepen.
- Individuele en/of collectieve gesprekken organiseren met de dienschefs.
- De problemen identificeren en de beschikbare en te ontwikkelen competenties bepalen.
- De dienstchefs begeleiden over hun gehele ontwikkelingstraject.
- Constructieve feedback geven over het functioneren, hetzij positief of negatief.
Alsadviseurde directie adviseren over de specifieke materie, de organisatiestructuur en de processen
teneinde
de directie toe te laten de strategische doelstellingen te bepalen en ze te bereiken.
Voorbeelden van taken
- Deelnemen aan het overleg over de organisatiestructuur en de processen.
- De directie adviseren en innovatieve oplossingen voorstellen over de kinderbijslagmaterie, over de organisatiestructuur, over de werkingsprocessen en over de behoeften aan opleiding, zodat in die domeinen verbeteringen aangebracht kunnen worden.
- De directie bijstaan door te zoeken naar opportuniteiten voor de organisatie op het gebied van ICT.
Alscoördinatorde activiteiten van de dienstleiders en hun diensten coördineren
teneinde
op efficiënte wijze de resultaten te behalen in overeenstemming met de doelstellingen van het departement Gezinnen.
Voorbeelden van taken
- De activiteiten van de verschillende betalingsdiensten coördineren op operationeel vlak.
- Toezien op de uniforme toepassing van de regelgeving en op de correcte, adequate en eenvormige werking van de operationele processen in de betaaldiensten.
- Wijzen op de verschillen inzake de toepassing van de regelgeving, de operationele processen, en de werking van de betalingsdiensten, en op basis van een grondige analyse het initiatief nemen om daaraan te verhelpen.
- Deelnemen aan projectgroepen.
Alskennisbeheerderde praktische kennis overbrengen in de betalingsdiensten
teneinde
de competenties en de autonomie van de dienstleiders te vergroten.
Voorbeelden van taken
- Delen van de kennis van de materie, van de methodes en van de processen met de dienstleiders.
- Deelnemen aan colloquia, conferenties, enz. om zijn kennis bij te werken en over te dragen.
- Evalueren van de behoeften aan opleiding van de dienstchefs en opleidingen voorstellen.
- Sensibiliseren van de dienstchefs om hun kennis te delen.
Alsgegevensbeheerderontwikkelen en onderhouden van een systeem voor de uitwisseling van informatie en voor prestatiemeting
teneinde
te beantwoorden aan de behoeften van de directie.
Voorbeelden van taken
- Uitwerken van een adequaat meetinstrument voor de realisatie van de operationele doelstellingen en de prestaties op het niveau van de betaaldiensten.
- Erop toezien dat de boordtabellen en de statistieken correct bijgehouden worden.
- Analyseren van de boordtabellen en de statistieken.
- Telkens als nodig bij de directie en de dienstchefs verslag uitbrengen over de tussentijdse resultaten en de problemen.
Alsvertegenwoordigerverzorgen van de relaties met de interne en externe klanten en met de partners en overlegorganen
teneinde
de visie en de waarden van de organisatie over te dragen.
Voorbeelden van taken
- Bereikbaar zijn voor de betalingsdiensten als coördinerende contactpersoon.
- Uibtouwen van een netwerk van contacten.
- Onderhouden van de relaties met de interne en externe partners.
Positionering
De functie krijgt leiding van
adviseur-generaal Gezinnen - directeur (DSD303)
De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|