Adviseur HRM - Diensthoofd (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : IPO077
Niveau: A
Klasse : A3 Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden Beroepscategorie : 10. Personeel en Organisatie (PO)
Doel van de functie
Leiden van een dienst die alle HRM-aspecten overkoepelt (ontwikkelcirkels, opleiding & ontwikkeling, competentiemanagement, personeelsplanning, rekrutering & selectie)
teneinde
adequate HRM-processen en -instrumenten te implementeren voor het/de betrokken domein(en) in afstemming met het globaal P&O-beleid van de organisatie.
Resultaatgebieden
Alsleidinggevendeorganiseren van een dienst die zich toelegt op alle aspecten van HRM (ontwikkelcirkels, opleiding & ontwikkeling, competentiemanagement, personeelsplanning, rekrutering & selectie)
teneinde
de HRM-doelstellingen van het P&O-beleid te realiseren
Voorbeelden van taken
- vertalen van de strategische doelstellingen m.b.t. HRM naar operationele doelstellingen voor de dienst
- verdelen van de opdrachten en de projecten onder de medewerkers en bepalen van de planning en prioriteiten
- opvolgen en bijsturen van de resultaten van de medewerkers
- vertalen van de instructies, adviezen en richtlijnen die vanuit de FOD P&O worden gegeven naar de opdrachten/projecten van de dienst
Alscoachinhoudelijk ondersteunen van de medewerkers van de dienst
teneinde
hen toe te laten hun competenties verder te ontwikkelen en zo de dienstverlening m.b.t. het HRM-beleid t.a.v. de interne klanten te optimaliseren
Voorbeelden van taken
- geven van ondersteuning (advies, uitleg) m.b.t. de aanpak en de behandeling van complexe dossiers
- geven van ondersteuning m.b.t. de procedures, methodes en instrumenten en het situeren hiervan t.a.v. de andere P&O-domeinen en -projecten die binnen de stafdienst of directie van toepassing zijn
- geven van ondersteuning m.b.t. de interpretatie en toepassing van nieuwe reglementering
- deelnemen aan horizontale vergaderingen van de FOD P&O en doorgeven van de informatie, richtlijnen en adviezen
Alsintern contactpersoonde dienst vertegenwoordigen t.a.v. de interne klanten en de hiërarchie
teneinde
de visibiliteit van de HRM-dienst en de HRM-doelstellingen te vergroten.
Voorbeelden van taken
- geven van gefundeerde adviezen aan de hiërarchie aangaande beleidsopties
- rapporteren over de voortgang en de resultaten van de opdrachten/projecten
- afstemmen met collega's die zich toeleggen op andere P&O-domeinen
- organiseren en leiden van infosessies, themavergaderingen en werkvergaderingen voor de interne klanten (lijnmanagement)
Alsexpertbehandelen van complexe dossiers en formuleren van specifieke adviezen
teneinde
het lijnmanagement maximaal te ondersteunen bij de toepassing van het HRM-beleid
Voorbeelden van taken
- formuleren van antwoorden op specifieke en complexe vragen
- transversale acties bepalen i.v.m. de gestelde problematiek
- antwoorden op vragen van de hiërarchie
Alskennisbeheerderopvolgen van het HR-domein en interagerende vakgebieden en verspreiden van de relevante informatie aan de medewerkers en collega's
teneinde
de expertise van de dienst te vergroten
Voorbeelden van taken
- raadplegen van vakliteratuur
- vergelijken met andere organisaties binnen en buiten de overheid, identificeren van de goede praktijken en vertalen hiervan naar de projecten/opdrachten van de dienst
- schrijven van nota's met bevindingen en presenteren van de resultaten aan de medewerkers en collega's
Alsextern contactpersoonde betrekkingen met Selor onderhouden, alsook de rechtstreekse betrekkingen met de arbeidsmarkt
teneinde
de federale overheid als interessante werkgever te promoten.
Voorbeelden van taken
- deelnemen aan de verwezenlijking van wervingscampagnes
- deelnemen aan het ontwerpen van brochures en aankondigingen
Alsraadgeverde lijnmanagers bijstaan inzake de voorbereiding en de inwerkingstelling van het personeelsplan op korte en lange termijn
teneinde
het personeel op een adequate manier toe te wijzen aan de diensten.
Voorbeelden van taken
- opvolgen van de personeelsplannen en van de personeelsstroom (binnenkomend, evolutie, vertrekkend)
- bepalen, opvolgen en aanpassen van de wervingsdoelen op basis van de behoeften van de algemene directies
- de selectieproeven organiseren en de selectiegesprekken voeren
- de verschillende mogelijkheden voor herplaatsing van het personeel voorstellen
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
directeur
|
opdrachten
|
contact personnel
|
wekelijks
|
medewerkers stafdiensten P&O
|
vragen, problemen
|
contact personnel
|
wekelijks
|
collega's
|
vragen, adviezen
|
contact personnel
|
dagelijks
|
personeelsleden
|
vragen, problemen
|
telefoon, mail, schrijven
|
dagelijks
|
lijnmanagement
|
vragen, problemen
|
telefoon, mail, schrijven
|
dagelijks
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
lijnmanagement
|
antwoorden, info
|
telefoon, mail
|
wekelijks
|
medewerkers stafdiensten P&O
|
antwoorden, info
|
contact personnel
|
wekelijks
|
collega's
|
vragen, adviezen
|
contact personnel
|
dagelijks
|
personeelsleden
|
antwoorden, info
|
telefoon, mail
|
maandelijks
|
directeur
|
resultaten
|
contact personnel
|
maandelijks
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
stafdirecteur P&O / personeelsdirecteur
De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de organisatie, planning en prioriteiten van de dienst
- beslissingen inzake de aanpak en de behandeling van complexe dossiers
- operationeel advies aan klanten
- vernieuwing/aanpassing van processen, methodes en instrumenten
De functie moet autorisatie vragen voor
- beslissingen met een impact op andere P&O-domeinen
- vernieuwing/aanpassing van processen, methodes en instrumenten die raken aan andere P&O-domeinen
- wijzigingen inzake de prioriteiten die vanuit het globaal P&O-beleid worden opgelegd
- grote wijzigingen inzake de projecten
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- de wetgeving m.b.t. HR binnen de federale overheid
- het administratief en geldelijk statuut
- de beleidslijnen van de directie en de FOD P&O
Welke vernieuwingen
- vernieuwingen en verbeteringen aanbrengen aan de bestaande procedures, instrumenten en modellen
Gebaseerd op welk referentiekader
- de richtlijnen en instructies vanuit de FOD P&O
|