Afdrukken

Adviseur HRM - Diensthoofd (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : IPO077

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 10. Personeel en Organisatie (PO)




Doel van de functie

Leiden van een dienst die alle HRM-aspecten overkoepelt (ontwikkelcirkels, opleiding & ontwikkeling, competentiemanagement, personeelsplanning, rekrutering & selectie)

teneinde

adequate HRM-processen en -instrumenten te implementeren voor het/de betrokken domein(en) in afstemming met het globaal P&O-beleid van de organisatie.

 

Resultaatgebieden
Als
leidinggevende
    organiseren van een dienst die zich toelegt op alle aspecten van HRM (ontwikkelcirkels, opleiding & ontwikkeling, competentiemanagement, personeelsplanning, rekrutering & selectie)

teneinde

    de HRM-doelstellingen van het P&O-beleid te realiseren

 

Voorbeelden van taken
  • vertalen van de strategische doelstellingen m.b.t. HRM naar operationele doelstellingen voor de dienst
  • verdelen van de opdrachten en de projecten onder de medewerkers en bepalen van de planning en prioriteiten
  • opvolgen en bijsturen van de resultaten van de medewerkers
  • vertalen van de instructies, adviezen en richtlijnen die vanuit de FOD P&O worden gegeven naar de opdrachten/projecten van de dienst

 

Als
coach
    inhoudelijk ondersteunen van de medewerkers van de dienst

teneinde

    hen toe te laten hun competenties verder te ontwikkelen en zo de dienstverlening m.b.t. het HRM-beleid t.a.v. de interne klanten te optimaliseren

 

Voorbeelden van taken
  • geven van ondersteuning (advies, uitleg) m.b.t. de aanpak en de behandeling van complexe dossiers
  • geven van ondersteuning m.b.t. de procedures, methodes en instrumenten en het situeren hiervan t.a.v. de andere P&O-domeinen en -projecten die binnen de stafdienst of directie van toepassing zijn
  • geven van ondersteuning m.b.t. de interpretatie en toepassing van nieuwe reglementering
  • deelnemen aan horizontale vergaderingen van de FOD P&O en doorgeven van de informatie, richtlijnen en adviezen

 

Als
intern contactpersoon
    de dienst vertegenwoordigen t.a.v. de interne klanten en de hiërarchie

teneinde

    de visibiliteit van de HRM-dienst en de HRM-doelstellingen te vergroten.

 

Voorbeelden van taken
  • geven van gefundeerde adviezen aan de hiërarchie aangaande beleidsopties
  • rapporteren over de voortgang en de resultaten van de opdrachten/projecten
  • afstemmen met collega's die zich toeleggen op andere P&O-domeinen
  • organiseren en leiden van infosessies, themavergaderingen en werkvergaderingen voor de interne klanten (lijnmanagement)

 

Als
expert
    behandelen van complexe dossiers en formuleren van specifieke adviezen

teneinde

    het lijnmanagement maximaal te ondersteunen bij de toepassing van het HRM-beleid

 

Voorbeelden van taken
  • formuleren van antwoorden op specifieke en complexe vragen
  • transversale acties bepalen i.v.m. de gestelde problematiek
  • antwoorden op vragen van de hiërarchie

 

Als
kennisbeheerder
    opvolgen van het HR-domein en interagerende vakgebieden en verspreiden van de relevante informatie aan de medewerkers en collega's

teneinde

    de expertise van de dienst te vergroten

 

Voorbeelden van taken
  • raadplegen van vakliteratuur
  • vergelijken met andere organisaties binnen en buiten de overheid, identificeren van de goede praktijken en vertalen hiervan naar de projecten/opdrachten van de dienst
  • volgen van opleidingen
  • schrijven van nota's met bevindingen en presenteren van de resultaten aan de medewerkers en collega's

 

Als
extern contactpersoon
    de betrekkingen met Selor onderhouden, alsook de rechtstreekse betrekkingen met de arbeidsmarkt

teneinde

    de federale overheid als interessante werkgever te promoten.

 

Voorbeelden van taken
  • deelnemen aan beurzen
  • deelnemen aan de verwezenlijking van wervingscampagnes
  • deelnemen aan het ontwerpen van brochures en aankondigingen

 

Als
raadgever
    de lijnmanagers bijstaan inzake de voorbereiding en de inwerkingstelling van het personeelsplan op korte en lange termijn

teneinde

    het personeel op een adequate manier toe te wijzen aan de diensten.

 

Voorbeelden van taken
  • opvolgen van de personeelsplannen en van de personeelsstroom (binnenkomend, evolutie, vertrekkend)
  • bepalen, opvolgen en aanpassen van de wervingsdoelen op basis van de behoeften van de algemene directies
  • de selectieproeven organiseren en de selectiegesprekken voeren
  • de verschillende mogelijkheden voor herplaatsing van het personeel voorstellen

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

directeur

opdrachten

contact personnel

wekelijks

medewerkers stafdiensten P&O

vragen, problemen

contact personnel

wekelijks

collega's

vragen, adviezen

contact personnel

dagelijks

personeelsleden

vragen, problemen

telefoon, mail, schrijven

dagelijks

lijnmanagement

vragen, problemen

telefoon, mail, schrijven

dagelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

lijnmanagement

antwoorden, info

telefoon, mail

wekelijks

medewerkers stafdiensten P&O

antwoorden, info

contact personnel

wekelijks

collega's

vragen, adviezen

contact personnel

dagelijks

personeelsleden

antwoorden, info

telefoon, mail

maandelijks

directeur

resultaten

contact personnel

maandelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

stafdirecteur P&O / personeelsdirecteur

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de organisatie, planning en prioriteiten van de dienst
  • beslissingen inzake de aanpak en de behandeling van complexe dossiers
  • operationeel advies aan klanten
  • vernieuwing/aanpassing van processen, methodes en instrumenten

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • beslissingen met een impact op andere P&O-domeinen
  • vernieuwing/aanpassing van processen, methodes en instrumenten die raken aan andere P&O-domeinen
  • wijzigingen inzake de prioriteiten die vanuit het globaal P&O-beleid worden opgelegd
  • grote wijzigingen inzake de projecten

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • de wetgeving m.b.t. HR binnen de federale overheid
  • het administratief en geldelijk statuut
  • de beleidslijnen van de directie en de FOD P&O

 

Welke vernieuwingen
  • vernieuwingen en verbeteringen aanbrengen aan de bestaande procedures, instrumenten en modellen

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • de HR-tendensen
  • de richtlijnen en instructies vanuit de FOD P&O

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.