Adviseur informatica- en procesondersteuning (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : DSA307
Niveau: A
Klasse : A3 Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden Beroepscategorie : 06. Algemeen Beheer (SA)
Doel van de functie
De cel ‘Informatica- en procesondersteuning’ coördineren en aansturen van de DG Personen met een handicap
teneinde
de gebruikers van de informaticatoepassingen de nodige ondersteuning te geven om hun operationele doelstellingen te bereiken
Instaan voor het analyseren en optimaliseren van de werkprocessen, in overleg met de hiërarchie van de DG Personen met een handicap
teneinde
de efficiëntie en de kwaliteit van de dienstverlening te waarborgen
Resultaatgebieden
AlsVerantwoordelijke incident en release management voor de DG Personen met een handicapIdentificeren van de onderliggende oorzaken van informatica-incidenten op vraag van de DG Personen met een handicap, oplossingen formuleren en de implementatie ervan opvolgen
teneinde
de nadelige effecten van incidenten en problemen op de werking van de organisatie te verminderen en te verzekeren dat de best mogelijke kwaliteit van de dienstverlening en van de bschikbaarheid behouden blijft
Voorbeelden van taken
- analyseren, detecteren, registreren en het oplossen van de incidenten
- het opvolgen van de voortgang van de oplossingen samen met het CIV en ondersteunende actiessturen bij problemen
- plannen en superviseren van de lancering van de nieuwe en gewijzigde software (releases) en de documentatie
- Verzekeren dat de roll-outs veilig zijn. Dit houdt ook in: het begeleiden, leiden en coördineren van de test-equipe(s)
- Opvolgen van de verwachtingen van de gebruikers inzake releases en roll-outs
AlsleidinggevendeDe dienst organiseren en leiden
teneinde
de gebruikers van de informaticatoepassingen de nodige ondersteuning te geven om hun operationele doelstellingen te bereiken.partners.
Voorbeelden van taken
- verdelen van de opdrachten en de projecten onder de medewerkers en bepalen van de doelstellingen, de planning en de prioriteiten
- volgen en indien nodig bijsturen van de resultaten van de medewerkers
- toezien op de goede uitvoering van de (terugkerende en specifieke) taken door follow-up van de prestaties (briefing, vergadering, ...)
- toezien op een goede doorstroming van de informatie in eigen cel en de uitwisseling van informatie met betrekking tot de informaticamiddelen tussen de betrokken afdeling van de DG
Alsexpert / adviseurAdvies geven aan het management en uitvoeren van complexe opdrachten met betrekking tot het expertisedomein
teneinde
procedures en processen te verbeteren en de dienstverlening aan de interne en externe klanten te optimaliseren
Voorbeelden van taken
- (her)uittekenen en organiseren van werkprocessen en systemen, in overleg met de verantwoordelijken van de operationele diensten binnen de DG
- formuleren van antwoorden op specifieke en complexe vragen, adviezen verstrekken in verband met de opdrachten
- actief deelnemen aan de verschillende dienstvergaderingen en werkgroepen
- problemen melden die zich hebben voorgedaan
- creatief nadenken over de wijze waarop de werking en de dienstverlening kan worden verbeterd
AlscoachInhoudelijk ondersteunen van de medewerkers van de dienst en zorgen voor de individuele begeleiding en ontwikkeling van de medewerkers
teneinde
een efficiënte werking van het team te verzekeren door de samenwerking te bevorderen en de werkzaamheden te coördineren
Voorbeelden van taken
- ondersteunen en geven van richting aan de medewerkers, rekening houdend met hun specialisatie, ervaring en competenties
- voeren van functionerings- en evaluatiegesprekken
- aanreiken van ontwikkelingsmogelijkheden aan de medewerkers (opleidingen, studiedagen, e.a.)
- verdelen van taken en verantwoordelijkheden en voorstellen van doelstellingen voor de medewerkers
AlscontactpersoonWoordvoerder en contactpersoon (op intern en extern niveau) van de dienst zijn voor alles wat te maken heeft met de door de cel behandelde aangelegenheden.
teneinde
bij te dragen tot optimale samenwerking met de interne en externe partners
Voorbeelden van taken
- toegankelijk zijn als contactpersoon van de dienst, de verzoeken van het management en van de opdrachtgevende overheden, de Minister, .. ontvangen en ervoor zorgen dat zij goed worden verwerkt
- rapporteren over de voortgang en de resultaten van de opdrachten/projecten
- de contacten met instellingen en externe personen beheren en een netwerk van contacten uitbouwen; contacten onderhouden met de partners, …
- aan de (interne en externe) vergaderingen deelnemen als vertegenwoordiger van de cel
- aan de stuurgroepvergaderingen van de organisatie deelnemen teneinde de operationele behoeften met betrekking tot de opdrachten van de cel te achterhalen en erin voorzien
AlskennisbeheerderHet verzamelen en verspreiden van de kennis binnen de dienst,
teneinde
de deskundigheid, het professionalisme en autonomie van de medewerkers te verhogen
Voorbeelden van taken
- goede handelwijzen nastreven en analyseren
- zich op de hoogte houden van de ontwikkeling van de wetgeving en concepten; op de hoogte zijn van de handelwijzen, innovaties en tendenzen in de behandelde aangelegenheden; aandacht besteden aan alle evolutievormen van de organisatie en de werking ervan
- de eigen kennis en deskundigheid op de verschillende kennisdomeinen die nodig zijn voor de uitvoering van zijn opdracht continu ontwikkelen; volgen van opleidingen; raadplegen van vakliteratuur; deelnemen opleidingen, enz
- toezien op de goede opleiding en training on-the-job van de (nieuwe) medewerkers; alle informatie die nodig is voor de uitvoering van de opdrachten en activiteiten van de cel opzoeken, interpreteren, verwerken en verspreiden in de dienst
- antwoorden op de inhoudelijke vragen op grond van zijn kennis van de richtlijnen en methodes die gelden in de dienst; schrijven van nota's met bevindingen en presenteren van de resultaten aan de management, medewerkers en collega's
Alsprojectleider/leider werkgroepSturen en volgen van de projecten en werkgroepen, met betrekking tot het expertisedomein van de cel
teneinde
de projecten en de doelstellingen te verwezenlijken binnen de vastgestelde termijnen
Voorbeelden van taken
- opzetten van projecten of werkgroepen en uitwerken van actieplannen
- op grond van zijn eigen deskundigheid, input geven op het stuk van de inhoud en de processen voor die projecten
- het methodologisch kader bepalen
- de follow-up van de planning van de projecten en de werkgroepen
- het aanspreekpunt zijn voor de leden van de werkgroepen en projectgroepen, de deelnemers eraan begeleiden de verwezenlijkte acties evalueren
Positionering
De functie krijgt leiding van
Adviseur generaal, diensthoofd van het Afhandelingscentrum
De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|