Afdrukken

Attaché pensioendienst - Teamchef (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : NSD015

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Operationeel leidinggevenden

Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)




Doel van de functie

Het leiden van een operationele pensioendienst, in overeenstemming met de bestuursovereenkomst en rekening houdend met de richtlijnen van de hiërarchie en de wettelijke bepalingen

teneinde

op een efficiënte manier de doelstellingen van de dienst te bereiken en de toepassing van het gelijkheidsprincipe bij de behandeling van de sociaal verzekerden te garanderen.

 

Resultaatgebieden
Als
leidinggevende
    het aansturen van de medewerkers en het organiseren van de dienst volgens de geijkte praktijken en op basis van de bestaande voorschriften

teneinde

    de operationele doelstellingen te verwezenlijken.

 

Voorbeelden van taken
  • geven van richtlijnen aan en het verdelen van de taken onder de medewerkers in functie van hun competenties en de prioriteiten, onder toezicht van de directeur van een pensioendienst en met advies van meer ervaren diensthoofden
  • superviseren van het werk, het bijhouden en interpreteren van statistieken om de efficiëntie na te gaan en het ter validatie doorgeven ervan aan de directeur van de pensioendienst
  • informeren van en rapporteren aan de hiërarchie
  • instaan voor het administratief beheer van het personeel, het materieel en de informatica om de continuïteit van de dienst te verzekeren onder regelmatig toezicht van de directeur van de pensioendienst
  • bepalen van de opleidingsbehoeften in functie van het werk met behulp van meer ervaren collega's

 

Als
coach
    het continu opleiden, ondersteunen en begeleiden van de medewerkers

teneinde

    hun persoonlijke competenties te vergroten en hun autonomie te bevorderen.

 

Voorbeelden van taken
  • stimuleren van de medewerkers om initiatief te nemen op basis van de reeds gebruikte goede praktijken
  • motiveren van de medewerkers en hen begeleiden bij de implementatie van de nieuwe wetgeving en processen door informatie over te dragen
  • inschatten van de talenten en competenties van de medewerkers en deze optimaal proberen te benutten eventueel met behulp van meer ervaren collega's
  • luisteren naar de medewerkers en hen helpen bij het zoeken naar oplossingen of bij het beheren van interpersoonlijke problemen binnen de dienst
  • geven van constructieve feedback

 

Als
specialist/expert
    het geven van onderbouwd advies binnen zijn/haar expertisedomein aan de medewerkers binnen de pensioendienst inzake praktische vraagstukken

teneinde

    de nodige ondersteuning te bieden bij de afhandeling van complexere dossiers.

 

Voorbeelden van taken
  • geven van richtlijnen voor de toepassing van de wetgeving
  • opmaken van rapporten en het opvolgen ervan
  • op de hoogte blijven van de ontwikkelingen binnen de sociale zekerheid door onder andere een advies/standpunt te vragen aan de directeur of aan meer ervaren collega's
  • meewerken aan de analyse van nieuwe informaticatoepassingen
  • deelnemen aan verschillende projecten

 

Als
vertegenwoordiger van de dienst
    het onderhouden van de relaties met de interne, voornamelijk de andere diensthoofden, en externe klanten, partners, organisaties en overlegorganen indien dit relevant is voor de pensioendienst

teneinde

    de visie en de waarden van de organisatie en de dienst uit te dragen.

 

Voorbeelden van taken
  • bereikbaar zijn als contactpersoon van de dienst
  • uitbouwen van een netwerk van contacten
  • onderhouden van relaties met de partners

 

Als
opleider
    het overdragen van de verworven kennis binnen de dienst

teneinde

    de deskundigheid en autonomie van de medewerkers te verhogen.

 

Voorbeelden van taken
  • voorstellen van de kennis van de materie, de methodes en processen
  • formeel opleiden van de medewerkers in deze kennis
  • toezien op de goede opleiding 'on-the-job' voor de nieuwe medewerkers

 

Als
evaluator
    het voeren van individuele gesprekken met de medewerkers in het kader van de evaluatiecyclus

teneinde

    de problemen te detecteren en de te ontwikkelen competenties te bepalen.

 

Voorbeelden van taken
  • voeren van functie- en planningsgesprekken
  • voeren van functioneringsgesprekken
  • voeren van evaluatiegesprekken
  • opmaken en doorgeven van de bijhorende documenten aan de HR-diensten

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Hiërarchie

richtlijnen, dienstnota's, parlementaire vragen

schriftelijk, mail, mondeling

dagelijks

Belgisch staatsblad, rechtspraak

wetgeving (wet, KB, MB ...)

elektronisch, schriftelijk

dagelijks

andere diensten

info over de toepassing van de wetgeving en procedures

schriftelijk, mail, persoonlijk contact

ad hoc

medewerkers

vragen, dossier, rapporten

pers contact, mail, tel

dagelijks

dienst communicatie

nieuws

intra- en internet

dagelijks

instellingen in binnen en buitenland

info om de pensioenwetgeving toe te passen

schriftelijk

dagelijks

media

nieuws

schriftelijk

dagelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Hiërarchie

rapporten

mondeling, schriftelijk, mail

regelmatig

burgers, klanten en hun vertegenwoordigers

info over pensioenen

schriftelijk, persoonlijk contact, mail, telefonisch

dagelijks

andere instellingen in binnen en buitenland

info over pensioenbeslissingen, loopbaan, wetgeving

schriftelijk, elektronisch

dagelijks

medewerkers

richtlijnen

schriftelijk, mail, persoonlijk contact

dagelijks

andere diensten

toepassing en aanpassing van de wetgeving

informeel, schriftelijk, mail

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de directeur of de chef van de dienst

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau B Niveau C

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • het dagelijks beheer van de dienst (wie verzekert de permanentie,...)
  • het administratief beheer van het personeel (verloven, opleiding, evaluatie,...) op basis van de gebruiken binnen de pensioendienst
  • de samenwerking met andere diensten

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • het aanvragen van materieel of ICT-toepassingen
  • de officiële briefwisseling
  • principiële beslissingen
  • ingrijpende veranderingen in de organisatie van de dienst

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • de wetgeving inzake de pensioenen, het handvest van de sociaal verzekerde
  • de bestuursovereenkomst
  • de privacywetgeving
  • de beslissingen van de Raad voor Uitbetaling van de voordelen
  • de rechtspraak

 

Welke vernieuwingen
  • het aanbrengen van verbeteringen aan de manier van werken
  • het ontwerpen van bepaalde informaticatoepassingen om het werk te vereenvoudigen
  • het leveren van de nodige informatie aan het ICT-personeel om nieuwe informaticatoepassingen te ontwikkelen

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • de richtlijnen van de hiërarchie

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.