Afdrukken

Assistent begeleidingsteam (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : SD011

Niveau: B

Functiefamilie : Ondersteuners

Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)




Doel van de functie

Zorgen voor de promotie van de geïnformatiseerde toepassingen en procedures bij de medewerkers van de verschillende werkloosheidsbureaus alsook de begeleiding, de opleiding en de opvolging van die laatsten

teneinde

bij te dragen tot een correct en eenvormig gebruik van de geïnformatiseerde toepassingen en procedures.

 

Resultaatgebieden
Als
lid van het begeleidingsteam
    de medewerkers in de werkloosheidsbureaus bewust maken van de mogelijkheden van de informaticatoepassingen en hen ondersteunen in het gebruik ervan

teneinde

    hen in staat te stellen de informaticatoepassingen optimaal te gebruiken.

 

Voorbeelden van taken
  • Het conceptualiseren en geven van opleidingen, het verifiëren en opvolgen van de overdracht van kennis en, indien nodig, bijsturen
  • Het “on the job”-begeleiden van de eindgebruikers bij het leren, het gebruiken en bij het oplossen van punctuele problemen die worden vastgesteld bij het gebruik van de toepassingen
  • Het optreden als klankbord voor de gebruikers naar collega’s of diensthoofden op het hoofdbestuur toe bij structurele problemen en het communiceren van de feedback na overleg naar de gebruikers toe

 

Als
contactpersoon
    antwoorden op vragen van de gebruikers en de meer ingewikkelde vragen overmaken aan de bevoegde diensten

teneinde

    hen maximaal te ondersteunen bij het gebruik van de informaticatoepassingen

 

Voorbeelden van taken
  • Antwoorden op vragen om informatie
  • Het overmaken van handleidingen en de nodige informatie voor het gebruik van de toepassingen
  • Het antwoorden op vragen van gebruikers en ze overmaken aan collega’s in geval van een ingewikkeld probleem

 

Als
administratieve hulp
    zorgen voor de opvolging van de procedures en het gebruik van de informaticatoepassingen door de werkloosheidsbureaus

teneinde

    te zorgen voor een eenvormige toepassing van de richtlijnen en de informaticaprogramma’s en/of meer gebruiksgemak voor de medewerker

 

Voorbeelden van taken
  • Het verifiëren van het gebruik van de informaticatoepassingen in de verschillende werkloosheidsbureaus
  • Fouten analyseren, evalueren en correcties en verbeteringen voorstellen
  • Het correcte gebruik van de toepassingen uitleggen aan de medewerkers

 

Als
gegevensbeheerder
    de informatie betreffende de procedures en de opleidingen verzamelen, bijwerken en klasseren

teneinde

    de nodige informatie voor het gebruik van de informaticatoepassingen ter beschikking te stellen van de gebruikers

 

Voorbeelden van taken
  • Opmaken en bijwerken van gebruikershandleidingen
  • Klasseren van de procedures en handleidingen in een informatiebeheerssysteem
  • De handleidingen ter beschikking stellen van de gebruikers
  • De werkfiches publiceren

 

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

Attaché A2 - Diensthoofd

 

De functie leidt : 0 medewerkers van

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Gedragscompetentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het rooster gedragscompetentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.