Junior copywriter (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : CO005
Niveau: B
Functiefamilie : Ontwerpers Beroepscategorie : 02. Communicatie en Informatie (CO)
Doel van de functie
Boodschappen opstellen in het kader van al dan niet digitale communicatie-campagnes en in naleving van het door de afdeling Account Management uitgewerkte communicatieplan
teneinde
de communicatieve draagwijdte van de boodschappen en van de teksten, de taalzorg, de grafische kwaliteit van de al dan niet digitale publicaties rekening houdend met de «huisstijl» te waarborgen.
Resultaatgebieden
AlsanalistDe vraag van de interne klant en de beschikbare gegevens onderzoeken
teneinde
een volledig overzicht van het te leveren project te hebben.
Voorbeelden van taken
- Naar de behoeften en de wensen van de interne klant informeren en zien of de aanvraag haalbaar is rekening houdend met de technische vereisten, het grafische charter en de «huisstijl».
- Met de accountmanagers samenwerken om de noodzakelijke informatie inwinnen en bijkomende inlichtingen aanvragen.
- De projecten en de beschikbare documentatie bestuderen en analyses verrichten.
- De vaste procedures en regelen toepassen.
- De opmaak van het te leveren project bepalen in overleg met de interne klant en de accountmanagers.
AlsontwikkelaarDe basisgegevens in een concreet (voor)-ontwerp van tekst volgens de specifieke wensen van de klant omzetten
teneinde
aan de communicatie-acties op een gespecialiseerde wijze bij te dragen.
Voorbeelden van taken
- De oorspronkelijke teksten op basis van de communicatie-instructies aanpassen.
- De spelling en de stijl van de oorspronkelijke teksten controleren en, in voorkomend geval, verbeteren.
- De generieke en specifieke woordenschat aanpassen zonder de technische specificiteit en de zin van de oorspronkelijke boodschap aan te tasten.
- De inhoud van communicatie-acties op grond van bestaande functionele en technische analyses ontwerpen en ontwikkelen.
- Voor de opmaak, de grafische uitwerking en de interface zorgen.
AlsrevisorDe voorontwerpen van boodschappen evalueren en verbeteren
teneinde
aan de kwaliteitsnormen te voldoen.
Voorbeelden van taken
- De inhoud op het gebied van kwaliteit een eenvormigheid controleren.
- De inhoud van de verschillende communicatiekanalen (internet, intranet, publicaties, …) onderhouden en bijwerken.
- Vertalingen nalezen en verbeteren.
- Drukproeven nazien en verbeteren.
AlscontactpersoonInterne klanten inlichten over de formulering van de boodschappen en op hun vragen of klachten hieraangaande antwoorden
teneinde
uitvoerige informatie te geven en/of deze vragen of klachten te kunnen beantwoorden.
Voorbeelden van taken
- Informatie geven over de werkmethode.
- De vragen of klachten ontvangen, de oorzaak ervan onderzoeken en bijkomende inlichtingen inzamelen.
- Op concrete vragen over de processen, de timing, de gebruikte methodes antwoorden.
- De accountmanagers over de stand van zaken van het werk op de hoogte houden opdat zij ook deze informatie verder kunnen doorgeven.
Alsgegevens- of documentatiebeheerderDe administratieve opvolging van de voorontwerpen verzekeren en de gegevens klasseren
teneinde
de organisatie gestructureerde informatie ter beschikking te stellen.
Voorbeelden van taken
- De informatie in gedeelde digitale bestanden verzamelen, organiseren en invoeren.
- Documentatie over de activiteiten en de behaalde resultaten bijhouden dankzij o.a. het systeem van « track changes » (follow-up van de aangebrachte wijzigingen).
- Informatie of documenten archiveren.
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Senior Copywriter
|
beslissingen, instructies, informatie.
|
mondeling, papier
|
elke week
|
De andere copywriters van de dienst.
|
vragen, informatie
|
mondeling, papier
|
elke dag
|
Interne klanten
|
informatie (inhoud), vragen
|
mondeling, papier
|
elke dag
|
Account Managers
|
vragen, informatie
|
mondeling, papier
|
elke week
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Senior Copywriter
|
Resultaten van werkzaamheden, moeilijkheden, voorstellingen voor verbeteringen,…
|
mondeling, papier
|
elke week
|
De andere copywriters van de dienst.
|
adviezen, uitleg
|
mondeling, papier
|
elke dag
|
Interne klanten
|
Resultaten van werkzaamheden, informatie, uitleg, adviezen
|
mondeling, papier
|
elke dag
|
Account Managers
|
Resultaten van werkzaamheden, informatie, uitleg, adviezen
|
mondeling, papier
|
elke week
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
Senior Copywriter
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- De organisatie en de planning van zijn werk in overleg met de accounts managers.
De functie moet autorisatie vragen voor
- Alles wat buiten het kader valt van de normale procedures en de specifieke richtlijnen, het activiteitenprogramma en elke externe schriftelijke communicatie van de algemene directie en/of stafdienst.
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Niet relevant
Eigen werkbudget
Niet relevant
Andere kwantitatieve gegevens
1. Niet relevant
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- Interne procedures, grafische charter en «huisstijl».
Welke vernieuwingen
- Acties voorstellen om de processen en de werkmethodes te verbeteren, bij de realisaties creatief te werk gaan.
Gebaseerd op welk referentiekader
- Grafische charter en «huisstijl».
|