Afdrukken

Adviseur sociale zekerheid - Coördinator (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : NSD018

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)




Doel van de functie

Het leiden en coördineren van een dienst voor sociale zekerheid

teneinde

op een efficiënte manier de operationele resultaten van de dienst te bereiken conform de beleidsdoelstellingen, binnen de limieten van het budget en van het ter beschikking gestelde materiaal.

 

Het beheren van complexe dossiers alsook het waarborgen van de correcte toepassing van de wetgeving en van de reglementering in verband met de sociale zekerheid, het voorstellen van aanpassingen aan deze reglementering, het nemen van beslissingen op individueel vlak betreffende de gebieden die gedekt zijn door de sociale zekerheid

teneinde

een kwaliteitsvolle dienstverlening aan te bieden die voorziet in de behoeften van de sociaal verzekerden.

 

Resultaatgebieden
Als
leidinggevende
    het organiseren en leiden van een dienst voor sociale zekerheid

teneinde

    het beleidsplan te vertalen in een actieplan en de operationele doelstellingen te verwezenlijken.

 

Voorbeelden van taken
  • het omzetten van de strategische en operationele plannen in een actieplan samen met de hiërarchie en op basis daarvan de operationele doelstellingen van de dienst vastleggen
  • het creëren van gunstige voorwaarden om de vastgelegde doelstellingen te bereiken
  • het volgen en geleidelijk aan bijsturen van de resultaten met het oog op steeds toenemende efficiëntie
  • het vastleggen van de huidige en toekomstige behoeften van de dienst inzake human resources en materiële middelen
  • het organiseren van de verspreiding van de informatie

 

Als
deskundige/specialist
    het voorstellen van aanpassingen aan de reglementeringen en toezien op de toepassing van de wetgeving en van de reglementering met betrekking tot de activiteitensectoren van de directie

teneinde

    de gelijkheid van behandeling en een kwaliteitsvolle behandeling van de sociaal verzekerden te waarborgen.

 

Voorbeelden van taken
  • beheren van de harmonieuze overgang van de sociaal verzekerden die van sociale zekerheidsstelsel veranderen
  • zoeken naar elementen in de Belgische, Europese en/of buitenlandse wetgeving waardoor de gepaste beslissingen genomen kunnen worden
  • voorstellen van wijzigingen aan de reglementeringen die verbeterd kunnen worden
  • toezien op de behandeling of het zelf bestuderen van de complexe dossiers en beslissingen nemen op individueel vlak die verband houden met de gebieden die gedekt zijn door de directie
  • toezien op de correcte toepassing van de reglementering en van de geldende procedures en samenwerken met de juridische dienst inzake geschillen

 

Als
coördinator
    toezien op de coherentie en de gelijkvormigheid tussen de cellen van de dienst wat betreft de uitvoering van hun taken

teneinde

    de coherentie van de beslissingen en de transparantie van de administratieve handeling voor de sociaal verzekerde te waarborgen

 

Voorbeelden van taken
  • toezien op de gelijkvormigheid van de methodes en de procedures in de verschillende cellen van de dienst en meer bepaald tussen de Franstalige en Nederlandstalige cellen
  • het opmaken van werkdocumenten als basis met aandacht voor de eenvormigheid van de documenten
  • het geven van richtlijnen die de basis vormen van het ontwerp van de documenten bij de werkdocumenten

 

Als
kennisbeheerder
    op de hoogte blijven van de jurisprudentie, van de wetgeving en de reglementering over de activiteitensectoren van de directie en de werkprocedures overeenkomstig aanpassen

teneinde

    te garanderen dat de medewerkers beschikken over correcte en volledige informatie en methodes om hun de dossiers goed te beheren.

 

Voorbeelden van taken
  • het superviseren van de actualisering van de inlichtingen waarover de dienst beschikt
  • het superviseren van het beheer van de documentatie die nuttig is voor de dienst alsook deze verstaanbaar maken
  • het volgen van de wijzigingen in verband met de wetgeving, de reglementering lezen, samenvatten en behandelen
  • het voorstellen van de kennis over de materie, de methodes en de procedures
  • bij gelegenheid deelnemen aan conferenties, colloquia, externe vergaderingen, werkgroepen

 

Als
coach
    het individueel begeleiden van adjuncten en medewerkers in hun ontwikkeling

teneinde

    hun prestatieniveau te verhogen.

 

Voorbeelden van taken
  • het voeren van individuele gesprekken met de medewerkers en met de teamverantwoordelijke, de knelpunten vastleggen, alsook de aanwezige en nog te ontwikkelen competenties
  • het begeleiden van de medewerkers en de teamverantwoordelijke in hun ontwikkeling
  • het formuleren van constructieve feedback over hun manier van werken
  • formuleren van oplossingen op professioneel vlak voor persoonlijke situaties, als gesprekspartner

 

Als
contactpersoon
    het onderhouden van contacten met de klanten, de interne en externe partners, de bevoorrechte gesprekspartners en de hiërarchie

teneinde

    de waarde en de visie die eigen is aan het team uit te drukken en ondersteuning te bieden bij het verwezenlijken van de beleidsdoelstellingen

 

Voorbeelden van taken
  • verlenen van advies aan de directie over de specifieke materie
  • beschikbaar zijn om de dienst bij verschillende gelegenheden voor te stellen
  • uitbouwen van een netwerk en het onderhouden van contacten
  • verzekeren van de samenwerking tussen de diensten, het laten circuleren van nuttige informatie, het formuleren van voorstellen ter verbetering
  • bijstaan van de administrateur-generaal tijdens contacten met de ministers, de voogdijministers en de politieke en beleidsorganen

 

Als
analist
    het ontwikkelen en actualiseren van een systeem voor informatie-uitwisseling en voor prestatiemetingen dat overeenstemt met de noden van de hiërarchie

teneinde

    een goede planning, een goede opvolging van de prestaties en een goede rapportering te waarborgen.

 

Voorbeelden van taken
  • erop toezien dat de boordtabellen, statistieken en analyses correct worden bijgehouden alsook op een proactieve manier de boordtabellen en de andere beheersinstrumenten gebruiken
  • tijdig informeren van de hiërarchie over de tussentijdse resultaten en de knelpunten
  • bepalen van de IT-behoeften van de dienst op basis van een analyse van het werk en van de evolutie ervan en deze bezorgen aan de bevoegde instantie
  • het integreren van de analyse-instrumenten in overlegmomenten met het team en met de medewerkers
  • het analyseren van het studieontwerp en voor zijn/haar dienst het jaarrapport maken op basis van een analyse van gegevens

 

Als
trainer/opleider
    het verzamelen, kennen en bundelen van de materie die eigen is aan de dienst alsook interessante georganiseerde opleidingen vinden

teneinde

    de medewerkers degelijke instrumenten bezorgen om goed te kunnen functioneren.

 

Voorbeelden van taken
  • het formeel opleiden van de adjuncten en/of de teamchefs in hun activiteitensector
  • instaan voor de goede opleiding en voor de on-the-jobtraining van de nieuwe medewerkers
  • het inschatten van de opleidingsbehoeften, het aanvragen van de gepaste opleidingen

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

schriftelijke en mondelinge vragen

dossier, per brief, e-mail ...

dagelijks

andere fed. overh. diensten

vragen, advies

per brief, e-mail ...

ad hoc

andere machtsniveaus

vragen, advies

per brief, e-mail ...

ad hoc

organisaties/ondernemingen

vragen, advies

per brief, e-mail ...

ad hoc

beheerscomité

vragen, beslissingen

per brief, e-mail ...

ad hoc

Collega's

vragen, advies

persoonlijk contact

ad hoc

interne beheersorganen

vragen, advies

per brief, e-mail ...

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

particulieren/burgers

beslissingen, informatie

per brief, dossier

dagelijks

andere fed. overh. diensten

vragen, advies

per brief, e-mail ...

dagelijks

andere machtsniveaus

vragen, wetgeving

per brief, e-mail ...

ad hoc

organisaties/ondernemingen

wetgeving (wet, KB,MB,...)

per brief, e-mail (in)formeel

ad hoc

Collega's

mondeling en schriftelijk advies

persoonlijk contact, e-mail

ad hoc

beheerscomité

vragen om beslissingen en goedkeuring

per brief, e-mail ...

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de directeur- generaal

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de administratieve beslissingen op individueel vlak
  • het vastleggen van de werkprocedures, van de organisatie van het werk
  • het bijwonen van externe vergaderingen: vertegenwoordiging, verbintenissen
  • het vastleggen van te betalen of terug te vorderen bedragen

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • de betalingen
  • de briefwisseling aan de ministers of briefwisseling met een politiek, strategisch karakter
  • gerechtelijke handelingen
  • de contacten met de voogdijoverheden

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • Wetgeving/reglementering over de sociale zekerheid en de specifieke materie van de directie
  • Statuut en sociale wetten
  • Handvest van de sociaal verzekerde
  • publiciteit van de administratie en formele motivering van de administratieve handelingen
  • fiscale wetgeving

 

Welke vernieuwingen
  • Voorstel tot wijziging van de reglementeringen

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • zorg voor de sociaal verzekerde
  • het continu zoeken naar efficiëntie

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.