Attaché sociale inspectie - Teamchef (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : NSD006
Niveau: A
Klasse : A1 Functiefamilie : Operationeel leidinggevenden Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)
Doel van de functie
Het controleplan implementeren in overleg met de sociaal inspecteur-directeur,
teneinde
de belangen te verdedigen, overtredingen van de wet vast te stellen, te regulariseren en te sanctioneren.
Een team leiden en coördineren op administratief vlak en op het vlak van de sociale controles, onder toezicht van de sociaal inspecteur-directeur
teneinde
de vastgelegde doelstellingen omtrent de controles en de administratieve procedures te verwezenlijken.
Resultaatgebieden
Alsinspecteurde bevoegde instanties ter plaatse controleren, onder toezicht van de sociaal inspecteur-directeur
teneinde
de naleving van de geldende wetgeving te waarborgen
Voorbeelden van taken
- fouten opsporen en administratieve maatregelen nemen bij de vaststelling van overtredingen
- gebiedende instructies geven en, in geval van overtreding, de sancties indienen bij het beperkt comité
- de processen-verbaal, die opgemaakt en verstuurd moeten worden naar de personen die de overtreding begaan of naar hun wettelijke vertegenwoordiger, aanleveren aan de juridische dienst
- de dossiers die het voorwerp kunnen zijn van betwistingen doorgeven aan de juridische dienst voor analyse, behandeling en nazicht
- inspectieverslagen opmaken
Alsleidinggevendeeen controleplan opstellen, alsook bepalen en opvolgen van de operationele activiteiten voor de medewerkers, in nauw overleg met de sociaal inspecteur-directeur
teneinde
een coherente en efficiënte dienstverlening mogelijk te maken die beantwoordt aan de vooropgestelde doelstellingen
Voorbeelden van taken
- de controles en de inspecties plannen, organiseren en coördineren, in nauw overleg met de sociaal inspecteur-directeur
- de doelstellingen en prioriteiten van het team vertalen in individuele doelstellingen voor de medewerkers
- de taken van de dienst verdelen in functie van ieders competenties
- verzekeren van de continuïteit van de dienstverlening in functie van de afwezigheden
Alscoacheen team van controleurs en administratieve medewerkers ondersteunen en begeleiden bij hun dagelijkse activiteiten
teneinde
de competenties van het team te ontwikkelen en de dienstverlening efficiënter te maken, en dit in nauw overleg met de eigen leidinggevende
Voorbeelden van taken
- de medewerkers motiveren en ondersteunen in hun activiteiten (controles, administratie)
- de medewerkers beoordelen en ontwikkelingsplannen opstellen
- instaan voor de opleiding van de medewerkers
- constructieve feedback geven om de prestaties van elke medewerker te verbeteren
- bijstaan van de medewerkers ter plaatse voor moeilijke dossiers
Alsanalist/dossierbeheerderbestaande en nieuwe dossiers analyseren
teneinde
de inspectie ter plaatse voor te bereiden en zo bij te dragen tot de correcte en efficiënte werking van de dienst
Voorbeelden van taken
- bestaande dossiers doornemen
- de complexe en kritieke dossiers selecteren
- bepalen van de gevoelige en essentiële punten die ter plaatse gecontroleerd moeten worden
- bijkomende informatie opzoeken die relevant is voor het dossier
- de kwaliteit van de dossiers opvolgen
Alsadviseuraanbevelingen doen en advies geven aan de hiërarchisch verantwoordelijken en/of plaatselijke instanties inzake de toepassing en interpretatie van teksten
teneinde
hen toe te laten om adequate beslissingen te nemen in overeenstemming met de geldende reglementering
Voorbeelden van taken
- technische adviezen verlenen (bv. reglementair)
- adviezen verlenen inzake specifieke en complexe dossiers
- de gesprekspartners ter plaatse adviseren
- expertise ontwikkelen op vlak van de reglementaire teksten die onder de bevoegdheid van de dienst vallen
Alskennisbeheerdercontinu op de hoogte blijven van de wijzigingen aan reglementeringen en de eigen kennis delen met anderen
teneinde
adviezen te verlenen die altijd aangepast zijn aan de realiteit en de huidige situatie
Voorbeelden van taken
- proactief documentatie en nieuwe documentatiebronnen opzoeken
- op de hoogte blijven van de meest recente reglementaire wijzigingen
- de eigen documentatie samenstellen
- informatie uitwisselen en netwerken tussen inspecteurs uitbouwen
- opleiden van de teamleden en actualiseren van de expertisedomeinen van het team
Alstussenpersoonsamenwerken met collega's van andere diensten en/of met de plaatselijke autoriteiten
teneinde
de interne en externe relaties te optimaliseren en zo de kwaliteit van de dienstverlening te verbeteren
Voorbeelden van taken
- deelnemen aan werksessies, projecten,...
- organiseren van en deelnemen aan collectieve controles
- voorstellen van de reglementaire en administratieve interpretaties van de dienst aan de gecontroleerde medewerkers, aan de aanklagende werknemers,...
Positionering
De functie krijgt leiding van
de sociaal inspecteur-directeur
De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau B Niveau C Niveau D
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|