Attaché A2 managementondersteuning - Teamverantwoordelijke (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : NSA077
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Strategisch adjuncten Beroepscategorie : 06. Algemeen Beheer (SA)
Doel van de functie
Coördineren en leiden van de medewerkers, advies en ondersteuning verlenen aan de manager op organisatorisch, inhoudelijk en beleidsvlak en bij het bevorderen van de relaties tussen diensten, voornamelijk binnen de organisatie
teneinde
de manager toe te laten de doelstellingen van het managementplan te realiseren.
Resultaatgebieden
Alsdossiercoördinatorplannen, coördineren en opvolgen van de opdrachten en dossiers - bestemd voor de manager - uitgevoerd binnen de dienst(en) van de manager
teneinde
te verzekeren dat deze opdrachten en dossiers worden afgewerkt volgens de vooropgestelde richtlijnen, tijdsplanning en kwaliteitsvereisten
Voorbeelden van taken
- coördineren en opvolgen van opdrachten die gezamenlijk door de verschillende diensten of cellen onder de manager worden uitgevoerd en zorgen voor de onderlinge communicatie en afgestemde actie
- dossiers centraliseren, verspreiden en voorbereiden
- plannen van de opdrachten en de behandeling van dossiers, uitschrijven van richtlijnen en toezicht houden op de termijnen, procedures, vorm,...
- overleg plegen en bevorderen van de samenwerking met verschillende diensten (horizontale stafdiensten P&O, B&B, ICT, communicatiedienst,...)
- informeren van en rapporteren aan de manager/medewerkers/diensten
Alsleidinggevendeaansturen, motiveren en begeleiden van een team van medewerkers
teneinde
een efficiënte werking van de dienst te verzekeren door de opvolging en ontwikkeling van elke medewerker
Voorbeelden van taken
- verdelen van de taken en verantwoordelijkheden naargelang de ervaring en competenties van de medewerkers
- plannen en coördineren van de werkzaamheden en opvolgen van de uitvoering ervan
- motiveren, evalueren en coachen van de medewerkers
- informeren, begeleiden van de medewerkers, hun ontwikkeling ondersteunen,...
- ontwikkelen van een teamgeest
Alsstrategisch adviseuradvies verlenen bij en meewerken aan het opstellen van het managementplan en/of de actieplannen, en beantwoorden van vragen die gericht zijn aan de manager
teneinde
de manager via een gefundeerd advies en een concrete ondersteuning in staat te stellen beleidskeuzes te maken en de doelstellingen te bereiken
Voorbeelden van taken
- advies verlenen (schriftelijk, mondeling) bij het opstellen van de strategische en operationele plannen en/of bij de uitvoering ervan
- advies verlenen op vergaderingen en aan de manager en antwoorden op parlementaire vragen
- ondersteunen van de manager bij de invoering van nieuwe methoden en technieken
- opvolgen van de relevante reglementering en/of andere technische aspecten
Alskennisbeheerderverzamelen, bewaren en beheren van informatie die relevant is voor de dienst en de interne en externe communicatie bevorderen
teneinde
alle relevante documenten ter beschikking te stellen en informatie intern en extern te verspreiden
Voorbeelden van taken
- informatie verzamelen, filteren en doen doorstromen binnen de dienst
- fungeren als aanspreekpunt voor verschillende diensten
- instaan voor de interne en externe communicatie
- informatie verschaffen of coördineren voor internet en het intranet
- projectverantwoordelijke zijn binnen projecten voor informatieverspreiding of -bewaring
Alskwaliteitsbeheerderopvolgen van de kwaliteit van de correspondentie, de dossiers en de werkprocedures
teneinde
documenten en procedures te garanderen volgens de kwaliteitsrichtlijnen
Voorbeelden van taken
- opvolgen van de kwaliteit van uitgaande stukken (de inhoud en de vorm ervan nagaan, bijsturen, valideren,...)
- evalueren en verbeteren van de eigen en andere werkprocedures (reactietijd, kwaliteit,...)
- evalueren en verbeteren van de communicatie
Alsraadgever-expert in een vakgebied (juridisch, wetenschappelijk,...)advies verlenen en ondersteuning bieden bij het voorbereiden en behandelen van dossiers
teneinde
een efficiënte behandeling en uitwerking ervan te garanderen op basis van een gefundeerd advies
Voorbeelden van taken
- dossiers behandelen vanuit de eigen expertise, meestal in samenwerking met anderen
- deelnemen aan werkgroepen, symposia en congressen
- opvolgen van technische aspecten, checken van technische dossiers, antwoorden op parlementaire vragen,...
Positionering
De functie krijgt leiding van
De directeur-generaal / De voorzitter van het directiecomité
De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau B Niveau C Niveau D
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|