Attaché beheer netwerken (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : NIC005
Niveau: A
Klasse : A1 Functiefamilie : Techniekers Beroepscategorie : 17. Informatie- en Communicatietechnologie (IC)
Doel van de functie
Instaan voor het dagelijks beheer van de ICT-netwerken binnen de organisatie
teneinde
de toegankelijkheid, de prestaties, de veiligheid en de stabiliteit voor de gebruikers ervan te waarborgen.
Resultaatgebieden
Alsbeheerder onderhoudcontroleren en verzekeren van het onderhoud van de ICT-netwerken
teneinde
de prestaties en de stabiliteit ervan te waarborgen
Voorbeelden van taken
- nagaan welke aanpassingen noodzakelijk zijn voor een beter beheer van de ICT-netwerken
- configureren van de server(s) en werkpost(en)
- bijstand verlenen voor de installatie en configuratie van de systeemsoftware of de netwerksoftware
- installeren, updaten en testen van de verschillende taken of routines die verband houden met het netwerk
- instaan voor het versiebeheer
Alsbeheerder toegangbeheren van de toegangen tot en de bewegingen op de ICT-netwerken
teneinde
de veiligheid van de ICT-netwerken en de gegevens die er zich op bevinden te waarborgen
Voorbeelden van taken
- controleren en opvolgen van de verschillende toegangsniveaus van de gebruikers
- waken over de registratie van de gegevens door het implementeren van een planning van back-upsystemen en het archiveren van de verrichtingen
- waken over de binnenkomende en uitgaande beveiligde informatiestromen
- bepalen van de toegangen en de bewegingen op het netwerk
- toekennen van toegangen aan gebruikers op vraag van hun hiërarchische meerdere
Alsdagelijks beheerderverzorgen van het dagelijks beheer van de ICT-netwerken binnen de organisatie
teneinde
de goede werking van de ICT-netwerken te garanderen
Voorbeelden van taken
- uitvoeren van routinetaken die verband houden met het beheer van de ICT-netwerken
- monitoren van het netwerkverkeer en opvolgen van de overeengekomen SLA's (Service Level Agreements)
- oplossen van problemen die verband houden met de ICT-netwerken
- in kaart brengen van de problemen en formuleren van voorstellen aan de architect netwerken en het technisch personeel om deze problemen in de toekomst te verhelpen
- analyseren van de netwerken en voorstellen doen te verbetering ervan
Alsondersteunerbieden van technische ondersteuning aan de gebruikers van de ICT-netwerken
teneinde
hun specifieke problemen snel, efficiënt en duurzaam op te lossen
Voorbeelden van taken
- zoeken naar oplossingen op internet, adviseren van collega's/externen
- oplossen van problemen in tweede lijn
- waarnemen van de telefonische permanentie
- uitvoeren van herstellingen ter plaatse
Alsadviseur proceduresopmaken en verspreiden van procedures voor de gebruikers en andere belanghebbenden
teneinde
de gebruikers te sensibiliseren inzake het gebruik van de netwerken zodat problemen en misbruiken kunnen vermeden worden
Voorbeelden van taken
- opstellen van handleidingen voor de helpdesk
- informatie verstrekken aan de helpdesk zodat zij de gebruikers bij problemen kunnen bijstaan
- opmaken van de te volgen procedures
- opmaken van de gedragscode voor het gebruik van het netwerk/de mailbox/het internet
Alsadviseursamen met de collega's evalueren van de verschillende hardware- en softwareoplossingen
teneinde
een antwoord te geven op de noden van de organisatie binnen de voorziene middelen, medewerkers en budgetten
Voorbeelden van taken
- uitvoeren van marktonderzoek
- vergelijken van de prestaties van de voorgestelde oplossingen
- evalueren van de weerhouden oplossingen vanuit technisch oogpunt
- documenteren en argumenteren van de keuzes
- adviseren bij de opmaak van bestekken
Alskennisbeheerderopvolgen van de evoluties in het vakgebied
teneinde
optimaal in te spelen op nieuwe mogelijkheden en technoligieën, rekening houdend met de wensen en doelstellingen van de organisatie
Voorbeelden van taken
- opvolgen van de technologische evoluties
- deelnemen aan specifieke opleidingen
- zich informeren over de nieuwe technologieën
- opzoekingen verrichten op het internet
Alsarchitect netwerkenontwikkelen, uitbreiden en aanpassen van het netwerk van de organisatie
teneinde
de toegankelijkheid, de prestaties, de veiligheid en de stabiliteit van het technisch ICT-platform te waarborgen
Voorbeelden van taken
- in kaart brengen van de behoeften van de gebruikers en de organisatie inzake ICT (specifiek netwerken)
- evalueren van de globale belasting van het netwerk
- verstrekken van advies inzake de impact op het netwerk
- uitwerken en uitbreiden van de architectuur van het netwerk rekening houdend met de vastgelegde standaarden en het budget
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de verantwoordelijke ICT
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- dagelijks beheer van het netwerk
- oplossen van courante problemen
De functie moet autorisatie vragen voor
- alles wat afwijkt van de richtlijnen die werden overgemaakt en de bevoegdheden
- beslissingen over de toegang tot de verschillende onderdelen van de netwerken
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- richtlijnen van de rechtstreekse verantwoordelijke van de functie
- SLA's (service level agreements)
Welke vernieuwingen
- suggesties ter verbetering van de netwerken
- suggesties ter verbetering van de procedures en handleidingen
Gebaseerd op welk referentiekader
- opleidingen inzake netwerken
- informatie is binnen de organisatie aanwezig
- eigen ervaring in de functie
|