Afdrukken

Attaché A2 spoorvervoer (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : NTI005

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Thematische experten

Beroepscategorie : 16. Techniek en Infrastructuur (TI)




Doel van de functie

Deelnemen aan de uitwerking, uitvoering en beoordeling van het beleid inzake spoorvervoer

teneinde

bij te dragen tot de veiligheid, de beveiliging, de interoperabiliteit, de niet-discriminerende toegang en ontwikkeling van een doeltreffend spoorwegsysteem dat tot een betere mobiliteit in België leidt.

 

Resultaatgebieden
Als
thematisch adviseur
    een standpunt en aanbevelingen uitwerken over kwesties in verband met de materie (niet-discriminerende toegang en liberalisering van de sector, exploitatieveiligheid, beveiliging, milieubescherming, ...) en deelnemen aan de redactie van regelgevende teksten

teneinde

    de administratieve en politieke instanties te ondersteunen bij de besluitvorming en de uitvoering van het beleid.

 

Voorbeelden van taken
  • deelnemen aan een goedkeuringsprocedure van de Europese regelgevingen (richtlijnen, verordeningen, via de comitologieprocedure goedgekeurde besluiten)
  • overgaan tot overleg met alle betrokken partners (NMBS, Infrabel en andere spoorwegoperatoren, regio's, overheidsdiensten verantwoordelijke van andere transportwijzen, officieel erkende organisaties,...) om het Belgische standpunt te bepalen
  • deelnemen aan (inter)nationale vergaderingen en werkgroepen en het Belgische standpunt en het standpunt van het directoraat-generaal verdedigen
  • economische en juridische analyses maken over de spoorwegmarkt en de openbare diensten in de spoorwegsector
  • binnen de termijnen instaan voor de noodzakelijke omzettingen van de Europese teksten in Belgisch recht

 

Als
analist
    deelnemen aan de onderhandeling van beheerscontracten van de NMBS en van Infrabel en instaan voor het toezicht erop en de goede uitvoering ervan

teneinde

    de overeenstemming van deze contracten met het beleid van de regering inzake mobiliteit en, meer specifiek, inzake spoorwegtransport te garanderen (capaciteitsbehoud, exploitatieveiligheid, aanbod en comfort voor de reizigers, ...).

 

Voorbeelden van taken
  • het analyseren van zowel de technische als de economische en de juridische haalbaarheid van de beheerscontractontwerpen
  • gemotiveerd advies geven over de goede uitvoering van deze contracten bestemd voor de bevoegde minister, de NMBS, Infrabel en andere eventuele interveniërende partijen
  • deelnemen aan de performantiedialogen met de NMBS en Infrabel om te beoordelen in hoeverre de doelstellingen worden behaald

 

Als
expert
    deelnemen aan de goedkeuringsprocedure voor de investeringsplannen alsook aan de coördinatie ervan en instaan voor het toezicht op de goede uitvoering ervan

teneinde

    bij te dragen tot een doeltreffend beleid op het vlak van het spoorweginvesteringen.

 

Voorbeelden van taken
  • zorgen voor de follow-up van de projecten van de NMBS en van Infrabel door een kritische lezing van de voorgestelde projecten, alsook van de haalbaarheid en het belang ervan
  • de uitvoering van de projecten van de NMBS en van Infrabel controleren aan de hand van plaatsbezoeken, opvolgvergaderingen met de ondernemingen, toezicht op de uitgaven, ...
  • beslissen om de voorziene uitgaven te aanvaarden die ten laste zijn van het budget van de Staat voor de spoorweginvesteringen
  • meewerken aan de opstelling van het driemaandelijks voortgangsverslag dat het directoraat-generaal aan de bevoegde autoriteiten bezorgt

 

Als
dossierbeheerder
    de dossiers met betrekking tot de materie onderzoeken en behandelen en zich eventueel ter plaatse begeven

teneinde

    een onderbouwde beslissing te nemen op basis van wettelijke en reglementaire bepalingen.

 

Voorbeelden van taken
  • de dossiers voor de aanvraag van een erkenning/certificering/vergunningen analyseren
  • bijkomende relevante technische informatie verzamelen voor deze dossiers
  • de administratieve afhandeling van de dossiers beheren
  • de cruciale technische probleempunten bepalen om eventueel op het terrein te controleren
  • de databanken actualiseren

 

Als
projectleider
    een of meerdere projecten definiëren, plannen en coördineren

teneinde

    de doelstellingen te realiseren in overeenstemming met de termijn, de middelen en de kwaliteitscriteria.

 

Voorbeelden van taken
  • projecten en werkgroepen opstarten en actieplannen uitwerken
  • de opvolging van de planning van project- en werkgroepen verzekeren
  • identificeren van risico's en wijzigingen aan de tijdsplanning en op basis hiervan voorstellen doen voor wijzigingen aan de tijdsplanning of het projectplan
  • de informatie tussen de verschillende personen laten circuleren en regelmatig verslag uitbrengen over de voortgang van de activiteiten

 

Als
kennisbeheerder
    zijn/haar kennis ontwikkelen en op de hoogte blijven van de evolutie in de materie en de aanverwante domeinen

teneinde

    te beschikken over geactualiseerde kennis en bij te dragen tot de verspreiding ervan in de organisatie.

 

Voorbeelden van taken
  • het opvolgen van nieuwe reglementen
  • het bijhouden van de gespecialiseerde literatuur
  • deelnemen aan studiedagen, conferenties, ...
  • een netwerk van interne en externe professionele contacten ontwikkelen

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

NMBS

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB), studiemateriaal, studierapporten, groot aantal documenten van een andere aard

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, in de vorm van een dossier, veragderingen, werkgroepen, vaststellingen

dagelijks

particulieren/burgers

schriftelijke/mondelinge vragen, klachten

louter informeel, per brief, e-mail, in de vorm van een dossier

ad hoc

andere federale overheidsdiensten

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB), studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, in de vorm van een dossier, vergaderingen, werkgroepen

ad hoc

andere overheden

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB), studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, in de vorm van een dossier, vergaderingen, werkgroepen

ad hoc

organisaties/ondernemingen

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, in de vorm van een dossier, vergaderingen, werkgroepen

ad hoc

cel beleidsvoorbereiding

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, reglementaire voorstellen (wet, KB, MB), studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, in de vorm van een dossier, vergaderingen, werkgroepen, presentaties

ad hoc

collega's

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB), studiemateriaal, studierapporten, technische documenten

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, in de vorm van een dossier, vergaderingen, werkgroepen

dagelijks

internationale instellingen

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB), studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, in de vorm van een dossier, vergaderingen, werkgroepen

maandelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

NMBS

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB), studiemateriaal, studierapporten, veel documenten van een andere aard

louter informeel, per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, in de vorm van een dossier, vergaderingen, werkgroepen, vaststellingen

dagelijks

particulieren/burgers

schriftelijke/mondelinge adviezen

louter informeel, per brief, e-mail, in de vorm van een dossier

ad hoc

andere federale overheidsdiensten

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB), studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, in de vorm van een dossier, vergaderingen, werkgroepen

ad hoc

andere overheden

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB), studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, in de vorm van een dossier, vergaderingen, werkgroepen

ad hoc

organisaties/ondernemingen

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB), studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, in de vorm van een dossier, vergaderingen, vaststellingen

ad hoc

cel beleidsvoorbereiding

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, reglementaire voorstellen (wet, KB, MB), studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, in de vorm van een dossier, vergaderingen, werkgroepen, presentaties

ad hoc

collega's

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke/mondelinge adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), reglementaire voorstellen (wet, KB, MB), studiemateriaal, studierapporten, technische documenten

louter informeel, per brief, e-mail, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, in de vorm van een dossier, vergaderingen, werkgroepen

dagelijks

internationale instellingen

schriftelijke/mondelinge vragen, schriftelijke adviezen, bestaande wetgeving (wet, KB, MB), studierapporten

louter informeel, per brief, e-mail, in de vorm van een voorstel van wet, KB, MB, in de vorm van een dossier, vergaderingen, werkgroepen

maandelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de Directeur/het diensthoofd

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de organisatie van het werk en de noodzaak om de investeringsprojecten te inspecteren, om boekhoudkundige verificaties of andere toetsing van gegevens uit te voeren
  • technisch-economische aspecten die meespelen tijdens de verificaties van de projectfiches en de dossiers van investeringsbesluiten
  • advies dat aan de interne hiërarchie verleend wordt wat betreft plannen, programma's en projecten van spoorweginvesteringen
  • vaststellingen tijdens de verificatie van fiches van projectinvesteringen, boekhoudkundige controles en inspecties van de werf
  • contacten met de projectleiders, de leidinggevende ambtenaren en de boekhoudkundige kantoren van de NMBS
  • de technische aspecten van de dossiers in verband met de veiligheid van de exploitatie, van de RID en de interoperabiliteit
  • de vaststellingen van onregelmatigheden en PV's van overtredingen van de reglementering in verband met de veiligheid van de exploitatie, de RID en de interoperabiliteit (met name gemandateerd door een koninklijk of ministrieel besluit) en over de opvolging van de acties die ondernomen worden om de onregelmatigheden en overtredingen te verhelpen

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • elk formeel bericht bestemd voor de NMBS of voor de beleidscellen

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • beheerscontract tussen de Staat en de NMBS
  • wetteksten en regelgeving in verband met spoorwegtransport
  • praktijken en instructies binnen de Directoraat-generaal

 

Welke vernieuwingen
  • een reglementering op internationaal niveau mee uitwerken
  • meewerken aan de omzetting van de internationale reglementering naar het nationale niveau
  • meewerken aan ontwerpen van teksten van managementcontracten tussen de Staat en de NMBS
  • meewerken aan de verbetering van de interne procedures

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • nationale en internationale reglementering
  • beheerscontract

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.