Afdrukken

Adviseur pensioendienst - Coördinator (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : NSD016

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)




Doel van de functie

Het leiden en beheren van een pensioendirectie door de middelen optimaal in te zetten en het organiseren en verifiëren van het werk van de medewerkers

teneinde

een optimale werking te verzekeren, in lijn met de doelstellingen van de bestuursovereenkomst.

 

Resultaatgebieden
Als
leidinggevende
    het organiseren en coördineren van de diensten onder zijn/haar bevoegdheid

teneinde

    de operationele doelstellingen op een zo efficiënt mogelijke manier te behalen.

 

Voorbeelden van taken
  • toezien op de werking van de diensten o.a. op basis van de cijfergegevens, het respecteren van termijnen, kwaliteit
  • geven van praktische richtlijnen aan de diensthoofden en hun medewerkers
  • zorgen voor een uniforme werking tussen de verschillende diensten
  • administratief beheer van de diensten onder zijn/haar bevoegdheid
  • verdelen van taken in functie van de competenties van de medewerkers

 

Als
coach
    begeleiden van de medewerkers in hun ontwikkeling

teneinde

    iedereen de gelegenheid te bieden om zich te ontwikkelen en om zijn/haar competenties in de behandelde domeinen te doen toenemen.

 

Voorbeelden van taken
  • organiseren van individuele gesprekken
  • opstellen van actieplannen aangepast aan elke werknemer
  • beoordelen van de individuele prestaties
  • opleiden en informeren van de medewerkers over de werkmethodes

 

Als
specialist
    het analyseren van de wetgeving en het verlenen van advies in verband met de interpretatie ervan

teneinde

    verduidelijking te brengen in bepaalde technisch moeilijke dossiers/materies in het vakdomein.

 

Voorbeelden van taken
  • analyseren van wetteksten en de reglementering
  • opstellen van technische nota's
  • geven van advies over de materie waarvoor men bevoegd is
  • zoeken van oplossingen voor allerhande problemen

 

Als
informatieleverancier/pedagoog
    zorgen voor de verspreiding en overdracht van informatie

teneinde

    iedereen te allen tijde zoveel mogelijk op de hoogte te houden.

 

Voorbeelden van taken
  • doorsturen van informatie binnen de diensten onder zijn/haar bevoegdheid
  • doorgeven van informatie aan andere diensten
  • zowel formeel als informeel opleiden van de medewerkers
  • zorgen voor een goede informatiedoorstroming, top-down en bottom-up

 

Als
beleidsadviseur
    helpen bij het ontwikkelen van nieuwe ideeën in verband met zijn/haar bevoegdheidsdomein

teneinde

    een continue verbetering van de werking van de organisatie na te streven.

 

Voorbeelden van taken
  • advies verlenen bij het ontwikkelen van nieuwe informaticatoepassingen
  • deelnemen aan bepaalde projecten tot verbetering van de processen en de procedures van de organisatie
  • voorstellen doen tot wijziging van bepaalde wetgeving
  • helpen bij het uitwerken van nieuwe ideeën

 

Als
vertegenwoordiger/contactpersoon
    het beheren van de externe relaties

teneinde

    de goede samenwerking met de andere organisaties te waarborgen.

 

Voorbeelden van taken
  • toezien op de ontwikkeling van het imago van de diensten onder zijn/haar bevoegdheid
  • het vertegenwoordigen van de organisatie
  • deelnemen aan vergaderingen waar informatie uitgewisseld wordt
  • deelnemen aan interdepartementale projecten om de werkmethodes van verschillende organisaties op elkaar af te stemmen

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

collega's, andere diensten

afspraken maken, info uitwisselen

persoonlijk contact, mail, telefonisch

dagelijks

burgers

kalchten, vragen naar informatie

schriftelijk, telefonisch, mail

wekelijks

andere overheidsdiensten, instellingen

specifieke dossiers,wijzigingen wetgeving

schriftelijk, telefonisch, mail, vergadering

wekelijks

Hiërarchie

richtlijnen, overleg

mail, persoonlijk contact, vergadering

dagelijks

medewerkers

rapportering, overleg

mail, persoonlijk contact, vergadering

dagelijks

tussenpersonen (bvb. ombudsdienst voor pensioenen)

klachten

brief, mail

wekelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

collega's, andere diensten

afspraken maken, info uitwisselen

persoonlijk contact, mail, telefonisch

dagelijks

burgers

het leveren van informatie, antwoorden

schriftelijk, telefonisch, mail

wekelijks

andere overheidsdiensten, instellingen

specifieke dossiers, toepassing van de wetgeving

schriftelijk, telefonisch, mail, vergadering

wekelijks

Hiërarchie

rapportering, overleg

persoonlijk contact, vergadering, mail

dagelijks

medewerkers

richtlijnen, overleg

mail, persoonlijk contact, vergadering

dagelijks

tussenpersonen (bvb. ombudsdienst voor pensioenen)

antwoorden

brief, mail

wekelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de hoofdverantwoordelijke pensioendiensten

of de verantwoordelijke van de regionale kantoren

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 11-50 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de organisatie van het werk binnen de directie
  • het afhandelen van dossiers, het nemen van beslissingen voor betalingen/terugvorderingen
  • de eindbeslissing inzake pensioenen
  • de problemen in verband met lokalen, logistiek... indien de functie leiding geeft aan een regionaal kantoor

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • aanvragen voor bijkomend personeel
  • deelneming aan externe opleidingen of colloquia

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • bestuursovereenkomst en bestuursplan
  • pensioenwetgeving voor werknemers en ambtenaren
  • het handvest van de sociaal verzekerde
  • communautaire besluiten
  • de wet op de bescherming van de persoonlijke levenssfeer
  • Europese en internationale verordeningen
  • bilaterale conventies in verband met de sociale zekerheid
  • overeenkomsten met andere organisaties (bijv. banken)
  • delen van het burgerlijk en gerechtelijk wetboek
  • dienstnota's
  • richtlijnen van de hiërarchie

 

Welke vernieuwingen
  • verbetering in de processen, procedures en werkwijzen aanbrengen
  • adviseren bij het ontwerpen van nieuwe informaticatoepassingen (bijv. berekeningsprogramma's)
  • aanbevelingen geven voor het wijzigen van de wetgeving
  • verbetering van de productie en de kwaliteit

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • de richtlijnen van de hiërarchie

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.