Attaché A2 Verantwoordelijke van een groot regionaal kantoor of een grote regionale dienst- Teamverantwoordelijke (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : NSD010
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Operationeel leidinggevenden Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)
Doel van de functie
De activiteiten van een groot regionaal kantoor of een grote regionale dienst leiden, coördineren en ondersteunen
teneinde
de verwezenlijking van de opdrachten van de instelling en, in het bijzonder, van de doelstellingen van het regionale kantoor of de regionale dienst onder zijn verantwoordelijkheid te verzekeren.
De beschikbare budgettaire, menselijke en materiële middelen optimaal en conform de richtlijnen gebruiken
teneinde
binnen de hiërarchisch verantwoordelijke afdeling de goede werking van het regionale kantoor of de regionale dienst, in interactie met de andere diensten of kantoren, te verzekeren.
Resultaatgebieden
Alsleidinggevendezijn/haar regionale kantoor of dienst leiden en coördineren
teneinde
de kwaliteit en de snelle dienstverlening aan de gebruikers te waarborgen en erover verslag uit te brengen.
Voorbeelden van taken
- de samenstelling van de dossiers en de dienstverlening aan de gebruiker organiseren met inachtneming van de richtlijnen en rekening houdend met de reglementaire voorschriften
- duidelijke richtlijnen en precieze doelstellingen geven aan elk teamlid, zijn medewerkers evalueren, waken over de opvolging van de evaluatiecycli binnen zijn kantoor
- de resultaten van zijn kantoor opvolgen en verbeteren
- zorgen voor het correct bijhouden van boordtabellen, statistieken, analyses en indicatoren, alsook voor de rapportage hieromtrent
- het patrimonium van de instelling op gedecentraliseerde wijze beheren (gebouw, meubilair, informatica- en ander materiaal)
Alskantoor- of dienstcoördinatorinstaan voor het beheer en de coördinatie van de medewerkers
teneinde
operationele doelstellingen van het kantoor / de dienst te realiseren en de opdrachten van de instelling op lokaal vlak na te komen.
Voorbeelden van taken
- het werk van de medewerkers organiseren (onthaal van de bezoekers, telefonisch onthaal, betaling,…) en de continuïteit van het werk verzekeren in geval van afwezigheid
- de medewerkers en de diensten begeleiden naar het te bereiken doel ; aan elk lid van de team duidelijke richtlijnen en doelstellingen geven
- de organisatie van zijn kantoor aanpassen aan de nieuwe omstandigheden
- de problemen van zijn kantoor analyseren en oplossen, de goede praktijken duidelijk maken
- instaan voor de goede toepassing van de circulaires en reglementering van de instelling en de algemene directie
Alsadviseurraad geven aan zijn/haar medewerkers over specifieke en operationele materie; moeilijke en omvangrijke dossiers interdisciplinair beheren
teneinde
de efficiëntie en de doeltreffendheid van het werk binnen de instelling te verhogen, en in het bijzonder de organisatie van zijn regionale kantoor of dienst.
Voorbeelden van taken
- deelnemen aan één of meerdere transversale projecten van de instelling
- beschikbaar zijn om antwoorden te zoeken op specifieke vragen met een operationeel karakter
- analyseren, besluiten trekken, tips geven, voorstellen doen
- de opleidingscel in die mate advies geven dat de opleidingen worden afgestemd op de behoeften
- verbeteringsvoorstellen doen aan de regionaal coördinator om de aandacht te vestigen op de praktische dagelijkse problemen
Alscoachde medewerkers begeleiden en ondersteunen bij hun ontwikkeling
teneinde
bij te dragen tot de ontwikkeling van hun competenties en tot een optimale realisatie van de resultaten.
Voorbeelden van taken
- functie-, plannings-, functionerings- en evaluatiegesprekken voeren in het kader van de evaluatiecycli
- de ontwikkelingsbehoeften van de medewerkers opsporen en aangepaste acties voorstellen
- de medewerkers begeleiden zodra ze tot het team toetreden en wanneer ze nieuwe taken leren; de medewerkers opleiden en responsabiliseren
- opbouwende feedback geven over het functioneren van de medewerker, zowel positief als negatief
- tussenkomen in geval van problemen of conflicten die verband houden met de werkrelaties of de werking van het team
Alsvertegenwoordiger van de dienstde relaties met de gebruikers en de interne en externe partners onderhouden
teneinde
de visie en de waarden van de organisatie en de dienst weer te geven.
Voorbeelden van taken
- de dienst buiten de instelling vertegenwoordigen
- samenwerken met de andere federale en regionale overheidsdiensten
- antwoorden op infovragen of klachten
- een netwerk van contacten uitbouwen
- deelnemen aan de vergaderingen met de andere kantoorverantwoordelijken, alsook aan interne vergaderingen met betrekking tot projecten en andere werkgroepen
Alsprojectcoördinatoréén of meerdere transversale verbeteringsprojecten van de instelling beheren
teneinde
de instelling, en in het bijzonder de organisatie van de regionale kantoren of diensten, te moderniseren.
Voorbeelden van taken
- plannen, uitvoeren en opvolgen van de acties
- eventueel instaan voor de activiteiten van de externe consultants
- deelnemen en rapporteren aan de stuur- en projectgroep, alsook aan de hiërarchie
- deelnemen aan horizontale projecten of vergaderingen
- de projectmedewerkers eventueel bijstaan in hun werk in het kader van de deelprojecten die hun werden toegewezen
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
andere federale overheidsorganisaties
|
beslissingen, schriftelijke vragen,
|
Als dossier, Per brief, e-mail, Vergadering, stuurgroep
|
ad hoc
|
management, dienstchef, coordinatoren
|
schriftelijke adviezen, mondelinge adviezen, beslissingen, wetgeving, schriftelijke vragen, mondelinge vragen
|
per brief, e-mail, als dossier, Persoonlijk contact, informeel, Vergadering, stuurgroep
|
dagelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
schriftelijke vragen, mondelinge vragen
|
persoonlijk contact, per brief, e-mail
|
ad hoc
|
particulieren/burgers
|
schriftelijke vragen, mondelinge vragen
|
informeel
|
ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
andere federale overheidsorganisaties
|
schriftelijke vragen
|
per brief, e-mail ...
|
ad hoc
|
management, dienstchef, coordinatoren
|
schriftelijke adviezen, mondelinge adviezen, beslissingen, wetgeving, schriftelijke vragen, mondelinge vragen
|
persoonlijk contact, als dossier, informeel, per brief/e-mail, vergadering/stuurgroep
|
ad hoc, dagelijks, wekkelijks, maandelijks
|
particulieren/burgers
|
schriftelijke adviezen, mondelinge adviezen
|
Informeel, per brief, e-mail, persoonlijk contact
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
beslissingen, schriftelijke vragen, mondelinge vragen
|
persoonlijk contact, per brief, e-mail
|
ad hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de Regionaal Coördinator
De functie geeft leiding aan een groep van : 51-200 medewerkers van Niveau A /SW Niveau B Niveau C Niveau D
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- toevertrouwde opdrachten voor het dagelijks beheer van zijn/haar kantoor/dienst
- organisatie van zijn/haar eigen werk
- operationele routinebeslissingen
- operationele adviezen aan de klanten
- voorstellen van nieuwe tools, procedures, enz. of de verbetering ervan
- beslissingen met een impact op de organisatie en de planning van het werk in het eigen bureau / de eigen dienst
De functie moet autorisatie vragen voor
- collectieve toestemmingen
- alles wat afwijkt van de normale procedures en de specifieke richtlijnen van de functie
- complexe operationele beslissingen
- wijziging van strategische prioriteiten
- wijziging van opgelegde procedures of de verbetering ervan
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- hiërarchische richtlijnen
Welke vernieuwingen
- verbetering van het werk in zijn/haar bureau / dienst
- verbetering van zijn/haar eigen werk
Gebaseerd op welk referentiekader
- relaties met externe instellingen
- reglementering en onderrichtingen binnen de instelling
|