Afdrukken

Attaché gids (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : NWO005

Niveau: A

Klasse : A1

Functiefamilie : Begeleiders

Beroepscategorie : 14. Wetenschappen, Toegepaste wetenschappen, Studie en Onderzoek (WO)




Doel van de functie

Optreden als tussenpersoon tussen de verzamelingen van een federaal museum en het publiek

teneinde

de kennisverwerving en de persoonlijke ontwikkeling van de bezoekers te bevorderen en ze vertrouwd te maken met het gemeenschappelijk erfgoed.

 

Resultaatgebieden
Als
gids/animator
    de bezoekers begeleiden bij de permanente verzamelingen en tijdelijke tentoonstellingen van een federaal museum en het voor de verschillende doelpublieken mogelijk maken, de tentoongestelde stukken te benaderen op een creatieve, interactieve, experimentele of ludieke manier, binnen of buiten het museum

teneinde

    de kennis die betrekking heeft op de stukken over te dragen en zo de waarneming, bezinning en gevoeligheid ten opzichte van deze voorwerpen bij het publiek te bevorderen en de persoonlijke interpretatie van de museumvoorwerpen en hun context aan te moedigen.

 

Voorbeelden van taken
  • de bezoeken voorbereiden op inhoudelijk vlak en die aan het doelpubliek aanpassen
  • de bezoeken voorbereiden op organisatorisch vlak in overleg met andere diensten zoals de bewakingsdienst, de reservatiedienst
  • tijdens de bezoeken een antwoord te geven op de vragen van het publiek
  • aangepaste workshops of stages organiseren voor het doelpubliek (volwassenen, kinderen, personen met een handicap,...)

 

Als
expert
    kennis vergaren die betrekking heeft op de permanente verzamelingen of de tijdelijk tentoongestelde voorwerpen

teneinde

    deze kennis bij het publiek en de medewerkers over te brengen.

 

Voorbeelden van taken
  • educatieve teksten opstellen, publicaties samenstellen en pedagogisch en didactisch materiaal concipiëren en uitwerken, dat aangepast is aan de verschillende doelpublieken en media
  • conferenties en uiteenzettingen geven over onderwerpen die verband houden met de permanente verzamelingen, de tijdelijke tentoonstellingen of de opdrachten van de educatieve dienst van een federaal museum
  • wetenschappelijke documentatie zoeken, wetenschappelijke kennis samenvatten en dit vertalen in boodschappen die toegankelijk zijn voor het grote publiek
  • zijn/haar kennis ter beschikking stellen van de medewerkers om de kennis van de dienst te ontwikkelen en te beheren

 

Als
projectleider
    verantwoordelijk zijn voor de realisatie van kleinschalige projecten op verzoek van het diensthoofd van de educatieve dienst

teneinde

    de opdrachten van de educatieve dienst van een federaal museum te vervullen.

 

Voorbeelden van taken
  • op initiatief van het diensthoofd projecten concipiëren
  • deelnemen aan werkvergaderingen met collega's of externe partners
  • contact opnemen met de externe partners in het kader van een project
  • het budget van het project beheren in overleg met het diensthoofd
  • de coördinator voor het educatief en cultureel programma bijstaan in het kader van een activiteit die aansluit bij dit programma

 

Als
account manager
    de aanpak en de inhoud van het bezoek met de externen bepalen

teneinde

    zo goed mogelijk aan hun verwachtingen of aanvragen te beantwoorden.

 

Voorbeelden van taken
  • de aanpak van het bezoek bepalen
  • de inhoud van het bezoek bepalen
  • een werking verzekeren die klantgericht en doeltreffend is
  • de dienstprestaties zoveel mogelijk aanpassen aan de bijzonderheden en specifieke noden van de klant
  • informatie verlenen over de inhoud van het geleid bezoek en ter beschikking stellen

 

Als
opleider
    opleidingen organiseren alsook bijscholing geven aan opvoeders en andere groepsverantwoordelijken

teneinde

    hen te helpen bij het aanwenden van de verzamelingen als een pedagogisch instrument of voor persoonlijke ontplooiing.

 

Voorbeelden van taken
  • bijscholing voor onderwijzend personeel organiseren en geven
  • opleidingen voor scholen organiseren en geven
  • studenten en stagiairs begeleiden
  • lezingen geven
  • typebezoeken of typeworkshops verzorgen voor het onderwijzend personeel om hen te tonen hoe zij de tentoongestelde voorwerpen kunnen integreren in hun leeractiviteiten

 

Als
medewerker externe communicatie
    helpen bij het promoten van de activiteiten van de educatieve dienst van een federaal museum

teneinde

    de toegankelijkheid van deze activiteiten voor het publiek te vergroten.

 

Voorbeelden van taken
  • samenwerken aan de redactie van informatiebrochures over de activiteiten van de dienst
  • deelnemen aan salons en promotie-evenementen op cultureel en wetenschappelijk gebied
  • adreslijsten ter beschikking stellen

 

Als
intern adviseur
    de informatie vergaren die betrekking heeft op de verwachtingen van het publiek

teneinde

    aan het diensthoofd van de educatieve dienst suggesties, adviezen,... verlenen inzake het concipiëren, het voorstellen, of schikken van permanente verzamelingen of tijdelijke tentoonstellingen.

 

Voorbeelden van taken
  • suggesties, adviezen,... verlenen inzake de verwezenlijking van concepten en scenario's die betrekking hebben op tentoonstellingen
  • ideeën voorleggen en op actieve wijze informatie verlenen bij briefings van de educatieve dienst
  • opmerkingen voorleggen aan het diensthoofd van de educatieve dienst met betrekking tot de organisatie van het onthaal van bezoekers
  • op verzoek van de conservatoren teksten nalezen die bestemd zijn om aangebracht te worden in de zalen

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

diensthoofd

instructies

schriftelijk, mondeling

dagelijks

collega's

advies, vragen

schriftelijk, mondeling

dagelijks

bibliotheek

wetenschappelijke info

schriftelijk

wekelijks

conservators

info over de collecties

schriftelijk, mondeling

dagelijks

publiek

mondelinge vragen

persoonlijk contact

dagelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

publiek

antwoorden

persoonlijk contact

dagelijks

diensthoofd

vragen, advies

schriftelijk, mondeling

dagelijks

collega's

vragen, advies

schriftelijk, mondeling

dagelijks

bibliotheek

vragen

schriftelijk

wekelijks

conservators

vragen, advies

schriftelijk, mondeling

dagelijks

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

het diensthoofd van de educatieve dienst

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • inhoud en verloop van de werkzaamheden die aan hem/haar zijn toevertrouwd, overeenkomstig het museumreglement
  • wijze waarop hij/zij wetenschappelijk kennis verwerft nodig voor het uitoefenen van de werkzaamheden of opdrachten die hem/haar werden toevertrouwd

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • uitgaven die verband houden met de eventuele projecten
  • contacten met de media en andere externe organisaties

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • instructies van het personeelshoofd
  • reglement dat van toepassing is op het personeel in het algemeen
  • richtlijnen van de Internationale Museumraad (IMR)
  • goede praktijken van de andere gidsen en van de educatieve dienst

 

Welke vernieuwingen
  • permanente verbetering van de werkprocedures (wijze van gidsen, animatie,...)
  • nieuwe werkprocedures ontwikkelen (op basis van de verworven ervaring) in overleg met het diensthoofd en de collega's
  • vernieuwing inzake leervormen

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • persoonlijke ervaring

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.