Attaché A2 Werkprocessen - businessanalist (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : NSD014
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Analisten Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)
Doel van de functie
De vragen van de gebruikers integreren, de reglementaire en organisationele evoluties binnen een vakproces integreren, alsook de functionele basis definiëren voor de huidige en toekomstige technische aspecten van de informaticaomgeving van de organisatie
teneinde
een platform te bekomen dat de uitvoering van het beroepsproces efficiënt ondersteunt met naleving van de geldende normen.
Uitgebreide technische adviezen geven over de nodige ontwikkelingen op middellange/lange termijn op het niveau van de beroepsinformatica-omgeving van de organisatie
teneinde
de duurzaamheid ervan op middellange/lange termijn te garanderen en het zo de organisatie mogelijk maken haar opdrachten naar de klanten en partners toe te verzekeren.
Resultaatgebieden
Alsanalistde functionele analyse uitvoeren van een of meerdere beroepsprocessen door de reglementaire en organisationele evoluties te integreren, alsook de door de gebruikers uitgedrukte behoeften, met een bijzondere aandacht voor mogelijke interacties met de reeds in productie zijnde ontwikkelingen
teneinde
de elementen te integreren of aan te passen op het vlak van de beroepsinformaticatoepassingen om een efficiënte uitvoering van het beroepsproces mogelijk te maken.
Voorbeelden van taken
- analyseren, in overleg met experten en gebruikers, van de wijzigingen in de bestaande reglementering en de beroepsprocessen en hun invloed op de bestaande informaticatoepassingen
- formuleren van concrete voorstellen om bestaande programma’s te verbeteren, rekening houdend met de noden van de gebruikers en dat binnen de grenzen van de reglementering en techniek
- op de hoogte blijven van de reglementaire wijzigingen die een invloed hebben op het beroepsproces om de impact ervan op de bestaande informaticatoepassingen te evalueren
- formuleren van adviezen voor wat de mogelijke evoluties betreft, voor de bestaande informaticatoepassingen
- vestigen van de aandacht op de interacties van de voorgestelde ontwikkelingen met de bestaande ontwikkelingen
Alsredacteur van de specificatiesde gedetailleerde functionele specificaties definiëren op basis van de analyse uitgevoerd met een middellange-/langetermijnperspectief
teneinde
een duidelijk en volledig lastenboek over te maken aan de analisten-programmeurs waarin ingespeeld wordt op de oorspronkelijk vraag en gezorgd wordt voor de coherentie en de flexibiliteit van de beroepsinformaticaomgeving op middellange en lange termijn.
Voorbeelden van taken
- vertalen van de geïdentificeerde behoeften in een behoefteanalyse opdat de analisten-programmeurs de nodige programma's kunnen ontwikkelen
- beschrijven van de werkprocessen in de vorm van stroomschema's
- voorbeelden opstellen van gebruik voor de analisten-programmeurs
- wijzigingen opstellen die verder gaan dan de oorspronkelijke vraag wanneer dat het mogelijk maakt de efficiëntie, de coherentie en de flexibiliteit van de beroepsinformaticaomgeving op middelange termijn te verhogen
Alsrevisorop een kritische manier de functionele analyses van zijn/haar collega's en de gerealiseerde ontwikkelingen evalueren, alsook de functionele testen superviseren rekening houdend met de specificaties van het lastenboek
teneinde
te verzekeren dat ze voldoen aan de verwachte kwaliteitsnormen en aan de behoeften van de gebruikers.
Voorbeelden van taken
- constructieve feedback geven aan zijn/haar collega's over hun functionele analyses
- uitschrijven van testscenario’s
- controleren van de volledigheid en de interne consistentie met betrekking tot de correcte toepassing van de reglementering
- toevoegen van foutcontroles om de foutmarge zo klein mogelijk te houden
- analyseren van fouten, evalueren en verbeteringen voorstellen
Alstechnisch adviseursystematisch de mogelijke interacties evalueren op het niveau van de bestaande informaticaomgeving, veroorzaakt door de voorgestelde wijzigingen op basis van functionele analyses gerealiseerd door zijn/haar collega’s en zichzelf
teneinde
de coherentie en de integriteit te verzekeren van de informaticasystemen die de beroepsprocessen ondersteunen, alsook de validiteit en de betrouwbaarheid van de door die systemen behandelde gegevens op middellange en lange termijn te garanderen
Voorbeelden van taken
- ontwikkelen van een gedetailleerde visie van de interacties tussen de informaticamodules en de verschillende beroepsprocessen waarmee hij/zij belast is
- de aandacht van zijn/haar collega's vestigen op de collaterale effecten die mogelijk worden veroorzaakt door bepaalde wijzigingen
- regelmatig feedback aan de collega's geven
Alscoachde collega's ondersteunen bij hun analysewerk door zijn/haar methodologische en technische expertise ter beschikking te stellen, alsook zijn/haar ervaring met de voorgaande ontwikkelingen
teneinde
hen te begeleiden bij de ontwikkeling van hun technische competenties, alsook een uniforme en coherente toepassing te garanderen van de functionele analysemethodologie binnen de organisatie.
Voorbeelden van taken
- begeleiden van zijn/haar collega's bij het oplossen van complexe gevallen
- aan zijn/haar collega's historische elementen aanreiken om hen te helpen de context waarin bepaalde ontwikkelingen werden uitgevoerd en de impact op de toekomstige ontwikkelingen beter te begrijpen
- nieuwe collega’s helpen bij het toepassen van de functionele analysemethodologie die geldt binnen de organisatie
Alsdocumentatiebeheerderde functionele documentatie opstellen rekening houdend met de geldende standaarden voor het opstellen en erop letten dat ze goed geïntegreerd wordt in de reeds bestaande documentatie
teneinde
de gebruikers maximaal te ondersteunen bij deze nieuwe ontwikkelingen
Voorbeelden van taken
- opstellen van onderrichtingen voor de gebruikers
- opmaken en bijwerken van gebruikershandleidingen
- up to date houden van werkdocumentatie (o.a. analyses)
- formaliseren van de goede samenwerkingspraktijken met de verschillende stakeholders
Alsbegeleider van de inproductiestelling de gebruikers begeleiden bij het omgaan met de nieuwe ontwikkelingen die hen ter beschikking worden gesteld
teneinde
de acceptatie en het correcte gebruik ervan door de gebruikers te verzekeren
Voorbeelden van taken
- communiceren over de nieuwigheden via de daartoe bestemde kanalen
- coorafgaand aan de inproductiestelling samenwerken met de opleidingsdienst om de relevante opleidingsacties te identificeren
- ontwikkelen van e-learningmodules
- organiseren van sessies voor het aanpakken op het terrein
Alscontactpersoonantwoorden op de vragen betreffende de functionele analyse, op de impact van de voorziene ontwikkelingen op het werk binnen het beroepsproces of betreffende het gebruik ervan
teneinde
te garanderen dat elke stakeholder tijdig beschikt over de nuttige en relevante informatie opdat hij/zij het werk kan doen binnen de verwachte termijn.
Voorbeelden van taken
- beantwoorden van de vragen van de analisten-programmeurs
- beantwoorden van de vragen van de gebruikers
- de ervaren problemen systematisch opvolgen
- de andere supportdiensten tijdig op de hoogte van de brengen van de verwachte impact ingevolge de inproductiestelling van de gerealiseerde ontwikkelingen
Positionering
De functie krijgt leiding van
het diensthoofd
adjunct van de directeur
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|