Afdrukken

Attaché A2 procesbeheer Backoffice - Teamverantwoordelijke (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : NSD001

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden

Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)




Doel van de functie

Aansturen en leiden van een team van medewerkers van een Backofficeproces

teneinde

de operationele resultaten te bereiken in overeenstemming met de strategische doelstellingen die verband houden met dit Backofficeproces.

 

Het coördineren, optimaliseren en onderhouden van een proces

teneinde

de activiteiten die verband houden met het proces zo efficiënt mogelijk te realiseren in functie van de door de hiërarchie toevertrouwde opdrachten.

 

Resultaatgebieden
Als
verantwoordelijke
    het uitvoeren van de operationele plannen die verband houden met het Backofficeproces dat onder zijn/haar verantwoordelijkheid valt alsook coördineren van de verschillende teams, eventueel verspreid over de verschillende werkplekken van de entiteit, die dit proces uitvoeren

teneinde

    de normen en jaarlijkse operationele doelstellingen die werden vastgelegd voor dit Backofficeproces te behalen.

 

Voorbeelden van taken
  • de operationele doelstellingen toelichten aan de teamchefs en medewerkers
  • meewerken aan de ontwikkeling van het operationeel plan van de entiteit samen met het management
  • de teamchefs ondersteunen bij de implementering van de punten van het operationeel plan die verband houden met de backofficeprocessen die onder zijn/haar verantwoordelijkheid vallen
  • toezien op en regelmatig de stand van zaken opmaken van het operationeel plan dat onder zijn/haar verantwoordelijkheid valt
  • concrete acties voortvloeiend uit de strategische projecten verduidelijken aan de teamchefs en de medewerkers

 

Als
procesbeheerder Backoffice
    op een professionele en uniforme manier een Backofficeproces implementeren door rekening te houden met de aanbevelingen vanuit de coördinatie en de akkoorden die werden afgesloten met de Procesbeheerder(s) Frontoffice van de entiteit

teneinde

    kwaliteitsvolle prestaties af te leveren naar de interne en/of externe klanten toe, die beantwoorden aan de normen en doelstellingen die werden vastgelegd voor dit proces.

 

Voorbeelden van taken
  • het werk (kwalitatief en kwantitatief) op geregelde tijdstippen opvolgen
  • de adviseur, de adjunct van de directeur en/of de directeur-generaal van de entiteit op geregelde tijdstippen informeren
  • de adviseur, de adjunct van de directeur en/of de directeur-generaal van de entiteit tijdig verwittigen bij het niet halen van de doelstellingen/normen
  • proactief omgaan met de boordtabellen en andere beheersinstrumenten
  • deelnemen aan de netwerkvergaderingen met de procescoördinator en met de andere nationale procesbeheerders backoffice

 

Als
kwaliteitsverantwoordelijke
    de performantie meten en de nodige verbeteringsacties implementeren op operationeel niveau, in overeenstemming met de richtlijnen die werden gegeven door de procescoördinator

teneinde

    een uniforme en coherente toepassing te garanderen van het Backofficeproces binnen de entiteit, alsook kwaliteitsvolle, snelle en gebruiksvriendelijke prestaties aan te bieden aan de klanten.

 

Voorbeelden van taken
  • de kwaliteitsindicatoren opvolgen
  • de verbeteringsopportuniteiten op operationeel niveau identificeren
  • de medewerkers betrekken bij de kwaliteitsopvolging van het backofficeproces
  • elk probleem en elke mogelijke verbetering doorspelen aan het management van de entiteit en aan de coördinatie
  • de verbeteringsprojecten leiden en opvolgen

 

Als
coach
    het motiveren en begeleiden van de teamchefs bij hun dagelijkse activiteiten inzake het beheer van de productie en het aansturen van hun teams

teneinde

    de aanwezige kennis, vaardigheden en attitudes optimaal te gebruiken en ze te optimaliseren.

 

Voorbeelden van taken
  • de functie-, plannings-, functionerings- en evaluatiegesprekken voeren in het kader van de evaluatiecyclus
  • constructieve feedback geven en wijzen op de verbeteringspunten van de medewerkers
  • zorgen voor de technische en reglementaire vorming van de medewerkers op de werkplek
  • de medewerkers responsabiliseren
  • tussenkomen bij problemen of conflicten die te maken hebben met de arbeidsverhoudingen of met de werking van het team

 

Als
intern raadgever/adviseur
    de leden van de teams die onder zijn/haar verantwoordelijkheid vallen, betrekken bij de reflectie over de realisatie van de jaarlijkse operationele doelstellingen

teneinde

    oplossingen en verbeteringen te formuleren naar de procescoördinatoren

 

Voorbeelden van taken
  • correct, coherent en objectief informeren van de teamchefs en de medewerkers
  • constructieve feedback geven over de resultaten, de reglementering, de werkmethodes, de human resources en het management
  • de reflectie van de medewerkers stimuleren over de continue verbetering van de backofficeprocessen en de organisatie van het werk
  • luisteren naar de opmerkingen en suggesties van de teamchefs en de medewerkers over de resultaten, de reglementering, de werkmethodes, de human resources en het management
  • advies geven aan de adjunct van de directeur en de directeur-generaal van de entiteit over de resultaten, de reglementering, de werkmethodes, de human resources en het management

 

Als
contactpersoon
    het beheren van de relaties met interne klanten/partners en externe klanten/partners

teneinde

    een goede samenwerking met de stakeholders te kunnen garanderen.

 

Voorbeelden van taken
  • beschikbaar zijn als contactpersoon voor de interne en externe klanten of partners in derde lijn
  • relaties onderhouden en beheren met interne en externe klanten/partners
  • onderhouden van de contacten met collega-procesbeheerders en het netwerk

 

Als
kennisbeheerder
    gespecialiseerde kennis over het proces waarvoor hij/zij verantwoordelijk is verwerven, onderhouden en uitbreiden

teneinde

    te kunnen optreden als referentiepersoon voor dat proces.

 

Voorbeelden van taken
  • opleidingen volgen
  • waken over de reglementering betreffende de materies die worden behandeld in de processen die onder zijn/haar verantwoordelijkheid vallen
  • kennis uitwisselen met de andere procesbeheerders

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Directeur van de entiteit of zijn adjunct

Onderrichtingen

Nota, e-mail, mondeling

ad hoc

Procescoördinatoren

Instructies, informatie, documenten

Nota, e-mail, mondeling

wekelijks

Procesbeheerders

Informatie, vragen

E-mail, mondeling

ad hoc

Frontofficeprocesbeheerders

Informatie, vragen

E-mail, mondeling

dagelijks

Medewerkers

Dossiers, informatie

Nota, e-mail, mondeling

dagelijks

Klanten

Informatie, vragen, documenten

Papier, e-mail, mondeling

dagelijks

Partners

Informatie, vragen, documenten

Papier, e-mail, mondeling

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Directeur van de entiteit of zijn adjunct

informatie

Nota, e-mail, mondeling

ad hoc

Procescoördinatoren

Informatie, vragen

E-mail, mondeling

wekelijks

Procesbeheerders

Informatie, vragen

Elektronisch, mondeling

ad hoc

Procesbeheerders Frontoffice & support

Informatie, vragen

Électronique, oral

dagelijks

Medewerkers

Dossiers, informatie

E-mail, mondeling

dagelijks

Klanten

Dossiers, informatie

Papier, e-mail, mondeling

dagelijks

Partners

Dossiers, informatie

Papier, e-mail, mondeling

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de entiteitsdirecteur

de adjunct van de directeur

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau B

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • de interne werking van de dienst: coördinatie van de activiteiten en verdeling van het werk
  • de affectatie van het personeel en de taakverdeling binnen de Backoffice
  • de toekenning van het ter beschikking gestelde materiaal

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • de aanwerving en de vervanging van personeel
  • materiële behoeften
  • financiële middelen
  • de organisatie van externe opleidingen

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • wetgeving en reglementering die verband houden met de door het frontoffice behandelde materies
  • statuut van het personeel
  • deontologische code
  • handvest van de sociaal verzekerde

 

Welke vernieuwingen
  • de deelname aan of de leiding van strategische projecten

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • bestuursovereenkomst van de entiteit
  • visie, missie, strategie van de entiteit
  • managementcultuurmodel van de entiteit
  • operationeel plan van de entiteit

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.