Attaché A2 procesbeheer Backoffice - Teamverantwoordelijke (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : NSD001
Niveau: A
Klasse : A2 Functiefamilie : Tactisch leidinggevenden Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)
Doel van de functie
Aansturen en leiden van een team van medewerkers van een Backofficeproces
teneinde
de operationele resultaten te bereiken in overeenstemming met de strategische doelstellingen die verband houden met dit Backofficeproces.
Het coördineren, optimaliseren en onderhouden van een proces
teneinde
de activiteiten die verband houden met het proces zo efficiënt mogelijk te realiseren in functie van de door de hiërarchie toevertrouwde opdrachten.
Resultaatgebieden
Alsverantwoordelijkehet uitvoeren van de operationele plannen die verband houden met het Backofficeproces dat onder zijn/haar verantwoordelijkheid valt alsook coördineren van de verschillende teams, eventueel verspreid over de verschillende werkplekken van de entiteit, die dit proces uitvoeren
teneinde
de normen en jaarlijkse operationele doelstellingen die werden vastgelegd voor dit Backofficeproces te behalen.
Voorbeelden van taken
- de operationele doelstellingen toelichten aan de teamchefs en medewerkers
- meewerken aan de ontwikkeling van het operationeel plan van de entiteit samen met het management
- de teamchefs ondersteunen bij de implementering van de punten van het operationeel plan die verband houden met de backofficeprocessen die onder zijn/haar verantwoordelijkheid vallen
- toezien op en regelmatig de stand van zaken opmaken van het operationeel plan dat onder zijn/haar verantwoordelijkheid valt
- concrete acties voortvloeiend uit de strategische projecten verduidelijken aan de teamchefs en de medewerkers
Alsprocesbeheerder Backofficeop een professionele en uniforme manier een Backofficeproces implementeren door rekening te houden met de aanbevelingen vanuit de coördinatie en de akkoorden die werden afgesloten met de Procesbeheerder(s) Frontoffice van de entiteit
teneinde
kwaliteitsvolle prestaties af te leveren naar de interne en/of externe klanten toe, die beantwoorden aan de normen en doelstellingen die werden vastgelegd voor dit proces.
Voorbeelden van taken
- het werk (kwalitatief en kwantitatief) op geregelde tijdstippen opvolgen
- de adviseur, de adjunct van de directeur en/of de directeur-generaal van de entiteit op geregelde tijdstippen informeren
- de adviseur, de adjunct van de directeur en/of de directeur-generaal van de entiteit tijdig verwittigen bij het niet halen van de doelstellingen/normen
- proactief omgaan met de boordtabellen en andere beheersinstrumenten
- deelnemen aan de netwerkvergaderingen met de procescoördinator en met de andere nationale procesbeheerders backoffice
Alskwaliteitsverantwoordelijke de performantie meten en de nodige verbeteringsacties implementeren op operationeel niveau, in overeenstemming met de richtlijnen die werden gegeven door de procescoördinator
teneinde
een uniforme en coherente toepassing te garanderen van het Backofficeproces binnen de entiteit, alsook kwaliteitsvolle, snelle en gebruiksvriendelijke prestaties aan te bieden aan de klanten.
Voorbeelden van taken
- de kwaliteitsindicatoren opvolgen
- de verbeteringsopportuniteiten op operationeel niveau identificeren
- de medewerkers betrekken bij de kwaliteitsopvolging van het backofficeproces
- elk probleem en elke mogelijke verbetering doorspelen aan het management van de entiteit en aan de coördinatie
- de verbeteringsprojecten leiden en opvolgen
Alscoachhet motiveren en begeleiden van de teamchefs bij hun dagelijkse activiteiten inzake het beheer van de productie en het aansturen van hun teams
teneinde
de aanwezige kennis, vaardigheden en attitudes optimaal te gebruiken en ze te optimaliseren.
Voorbeelden van taken
- de functie-, plannings-, functionerings- en evaluatiegesprekken voeren in het kader van de evaluatiecyclus
- constructieve feedback geven en wijzen op de verbeteringspunten van de medewerkers
- zorgen voor de technische en reglementaire vorming van de medewerkers op de werkplek
- de medewerkers responsabiliseren
- tussenkomen bij problemen of conflicten die te maken hebben met de arbeidsverhoudingen of met de werking van het team
Alsintern raadgever/adviseurde leden van de teams die onder zijn/haar verantwoordelijkheid vallen, betrekken bij de reflectie over de realisatie van de jaarlijkse operationele doelstellingen
teneinde
oplossingen en verbeteringen te formuleren naar de procescoördinatoren
Voorbeelden van taken
- correct, coherent en objectief informeren van de teamchefs en de medewerkers
- constructieve feedback geven over de resultaten, de reglementering, de werkmethodes, de human resources en het management
- de reflectie van de medewerkers stimuleren over de continue verbetering van de backofficeprocessen en de organisatie van het werk
- luisteren naar de opmerkingen en suggesties van de teamchefs en de medewerkers over de resultaten, de reglementering, de werkmethodes, de human resources en het management
- advies geven aan de adjunct van de directeur en de directeur-generaal van de entiteit over de resultaten, de reglementering, de werkmethodes, de human resources en het management
Alscontactpersoonhet beheren van de relaties met interne klanten/partners en externe klanten/partners
teneinde
een goede samenwerking met de stakeholders te kunnen garanderen.
Voorbeelden van taken
- beschikbaar zijn als contactpersoon voor de interne en externe klanten of partners in derde lijn
- relaties onderhouden en beheren met interne en externe klanten/partners
- onderhouden van de contacten met collega-procesbeheerders en het netwerk
Alskennisbeheerdergespecialiseerde kennis over het proces waarvoor hij/zij verantwoordelijk is verwerven, onderhouden en uitbreiden
teneinde
te kunnen optreden als referentiepersoon voor dat proces.
Voorbeelden van taken
- waken over de reglementering betreffende de materies die worden behandeld in de processen die onder zijn/haar verantwoordelijkheid vallen
- kennis uitwisselen met de andere procesbeheerders
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Directeur van de entiteit of zijn adjunct
|
Onderrichtingen
|
Nota, e-mail, mondeling
|
ad hoc
|
Procescoördinatoren
|
Instructies, informatie, documenten
|
Nota, e-mail, mondeling
|
wekelijks
|
Procesbeheerders
|
Informatie, vragen
|
E-mail, mondeling
|
ad hoc
|
Frontofficeprocesbeheerders
|
Informatie, vragen
|
E-mail, mondeling
|
dagelijks
|
Medewerkers
|
Dossiers, informatie
|
Nota, e-mail, mondeling
|
dagelijks
|
Klanten
|
Informatie, vragen, documenten
|
Papier, e-mail, mondeling
|
dagelijks
|
Partners
|
Informatie, vragen, documenten
|
Papier, e-mail, mondeling
|
ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Directeur van de entiteit of zijn adjunct
|
informatie
|
Nota, e-mail, mondeling
|
ad hoc
|
Procescoördinatoren
|
Informatie, vragen
|
E-mail, mondeling
|
wekelijks
|
Procesbeheerders
|
Informatie, vragen
|
Elektronisch, mondeling
|
ad hoc
|
Procesbeheerders Frontoffice & support
|
Informatie, vragen
|
Électronique, oral
|
dagelijks
|
Medewerkers
|
Dossiers, informatie
|
E-mail, mondeling
|
dagelijks
|
Klanten
|
Dossiers, informatie
|
Papier, e-mail, mondeling
|
dagelijks
|
Partners
|
Dossiers, informatie
|
Papier, e-mail, mondeling
|
ad hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de entiteitsdirecteur
de adjunct van de directeur
De functie geeft leiding aan een groep van : 1-10 medewerkers van Niveau B
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- de interne werking van de dienst: coördinatie van de activiteiten en verdeling van het werk
- de affectatie van het personeel en de taakverdeling binnen de Backoffice
- de toekenning van het ter beschikking gestelde materiaal
De functie moet autorisatie vragen voor
- de aanwerving en de vervanging van personeel
- de organisatie van externe opleidingen
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- wetgeving en reglementering die verband houden met de door het frontoffice behandelde materies
- statuut van het personeel
- handvest van de sociaal verzekerde
Welke vernieuwingen
- de deelname aan of de leiding van strategische projecten
Gebaseerd op welk referentiekader
- bestuursovereenkomst van de entiteit
- visie, missie, strategie van de entiteit
- managementcultuurmodel van de entiteit
- operationeel plan van de entiteit
|