Afdrukken

Attaché A2 controlebeleid (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : NWO004

Niveau: A

Klasse : A2

Functiefamilie : Experten organisatieondersteuning

Beroepscategorie : 14. Wetenschappen, Toegepaste wetenschappen, Studie en Onderzoek (WO)




Doel van de functie

Ontwikkelen van regelgeving voor de referentiedomeinen binnen de directie controlebeleid en uitwerken van controleprogramma’s, beoordelen van ontwikkelde instrumenten alsook beoordelen en verwerken van de controleresultaten en hierover rapporteren

teneinde

aan de diverse autoriteiten in eigen land, in Europa en in derde landen, aan externe controle instellingen, aan de exploitanten van de gecontroleerde bedrijven en aan de directie belast met de controles, de verschillende diensten en procedures te verstrekken die zij verwachten met het oog op uitvoeren van hun missie.

 

Bijdragen tot de vertegenwoordiging van de organisatie op internationale fora met betrekking tot de besluitvorming in de domeinen die onder de bevoegdheid van de organisatie vallen

teneinde

de doelstelling van de organisatie eenduidig over te brengen en te verdedigen bij de diverse autoriteiten in eigen land, Europa en derde landen.

 

Resultaatgebieden
Als
beleidsexpert
    op grond van participatief overleg, diverse relevante wetgevingen uitwerken, omzetten en verfijnen in de verschillende domeinen behandeld door de organisatie alsook, deze wetgevingen mededelen en de interpretatie ervan aanleveren

teneinde

    de organisatie in staat te stellen richtlijnen vast te leggen en de toepassing van de wetgeving te harmoniseren en aan te sturen alsook de Belgische situatie met betrekking tot maatregelen betreffende de betrokken domeinen duidelijk mede te delen aan de verschillende nationale en Europese autoriteiten.

 

Voorbeelden van taken
  • de bestaande regelgevingen (Belgische, Europese, van derde landen en internationale organisaties) grondig analyseren
  • deze regelgevingen vergelijken met de door de organisatie vastgelegde doelstellingen
  • intern en extern overleg plegen en daarbij omstandige adviezen verwoorden en vooruitlopen op mogelijke ontwikkelingen of gevolgen
  • teksten van wetten en reglementen opstellen (KB en MB)
  • deze voorstellen aan de organisatie en er de laatste hand aan leggen

 

Als
specialist
    ten behoeve van de interne klanten en de externe partners gestructureerde controleprogramma's tot stand brengen, relevante procedures en de bijbehorende wetgevingen of regelgevingen uitwerken en verfijnen alsook deze programma's, procedures, wetgevingen en regelgevingen meedelen en toelichten

teneinde

    de externe controle instellingen, alsook de directie belast met controle van de organisatie, in staat te stellen hun activiteiten uit te oefenen en te beschikken over de instrumenten die vereist zijn om de controle op de naleving van de desbetreffende wetsvoorschriften efficiënt te kunnen organiseren.

 

Voorbeelden van taken
  • de beschikbare wetenschappelijke informatie onderzoeken
  • controle- en bewakingsprogramma's, alsook preventie- of opsporingscampagnes uitwerken, nauwkeurige controleprocedures, controlelijsten, leidraden,... ontwerpen en uitwerken
  • door intern en extern (internationaal en nationaal) overleg de haalbaarheid van de ontworpen procedures onderzoeken en deze verfijnen alsook de andere medewerkers van de directie ondersteunen bij de opmaken van controleprogramma's
  • procedures opmaken en afwerken
  • de verschillende Europese en nationale autoriteiten informeren over de controle- en bewakingsplannen en programma's, alsook over de lopende en latere preventie- of opsporingscampagnes

 

Als
onderhandelaar
    op internationaal niveau, het standpunt van de organisatie en van België verdedigen alsook een doelmatige samenwerking en verstandhouding tot stand brengen in de verschillende domeinen waarvoor de organisatie bevoegd is

teneinde

    de verschillende standpunten en de daaruit voortvloeiende regelgevingen nader tot elkaar te brengen en een bilateraal of internationaal akkoord te bereiken.

 

Voorbeelden van taken
  • bijdragen tot de uitbouw van een netwerk van nationale en internationale contacten
  • deelnemen aan bilaterale en internationale technische vergaderingen
  • met de partners overleggen en onderhandelen om tot akkoorden te komen
  • deelnemen aan diverse nationale en internationale fora en daar het standpunt van de organisatie of van België verdedigen
  • een optimale relatie met de nationale en internationale partners onderhouden en garanderen

 

Als
netwerkbeheerder
    in de verschillende domeinen waarvoor de organisatie bevoegd is gestructureerde contacten onderhouden met de verschillende interne en externe (Europese Commissie, controlediensten van derde landen, beroepsorganisaties, consumenten, vertegenwoordigers) tussenpersonen

teneinde

    informatie uit te wisselen over de verschillende benaderingen en standpunten en nieuwe regelgevingen te bedenken, de haalbaarheid ervan te onderzoeken en de bestaande aan te passen.

 

Voorbeelden van taken
  • een netwerk van informatiebronnen opzetten (Europese Commissie, bevoegde autoriteiten van derde landen)
  • fungeren als contactpersoon en vertegenwoordiger van de organisatie voor de gebieden waarmee hij of zij werd belast binnen relevante nationale en internationale fora
  • deelnemen aan nationale en internationale technische vergaderingen
  • de opgedane ervaringen doorgeven en de door de partners opgedane ervaringen intern verder doorgeven
  • nota's of verslagen opstellen voor de verschillende instanties alsook ad hoc vragen beantwoorden

 

Als
netwerkexpert, beheerder
    technische en wetenschappelijke delegaties uit derde landen ontvangen of bezoeken

teneinde

    hen de organisatie en de werking van de organisatie binnen het Belgische kader uit te leggen en nader toe te lichten en hen, waar nodig, te helpen om een gelijkwaardig controleapparaat tot stand te brengen.

 

Voorbeelden van taken
  • het bezoek voorbereiden en organiseren
  • contact opnemen met de experts in specifieke gebieden
  • de specifieke opleiding voor derde landen voorbereiden, organiseren en verzekeren

 

Als
beoordelaar
    de bestaande instrumenten (procedures, programma's, rapporten,...) verstrekken aan het adviesorgaan van de organisatie, die het nodig heeft om risico's te beoordelen alsook deze in samenwerking met het adviesorgaan te beoordelen

teneinde

    de bijdrage van die instrumenten te optimaliseren.

 

Voorbeelden van taken
  • gebruik maken van de databanken en andere rapportagemiddelen met betrekking tot elk domein
  • de controleresultaten beoordelen
  • regelgevende projecten beoordelen

 

Als
budgetadviseur
    budgetramingen uitwerken en de evolutie van de kosten volgen met betrekking tot de verschillende activiteiten (controle, preventie, opsporing, autocontrole, informatiecampagnes, ...) in de voedselketen alsook bijdragen aan de uitwerking van de aanvragen om financiering door diverse subsidiërende instanties en de betaling ervan

teneinde

    bij te dragen aan de sturing van de begroting van de organisatie door de programma's aan dit budget aan te passen en in staat te stellen de specifieke en aanvullende steun te genieten waarop het aanspraak kan maken.

 

Voorbeelden van taken
  • gedetailleerd de kosten ramen van de verschillende activiteiten alsook de mogelijke impact hiervan op de inkomsten van de organisatie in overleg met de dienst B&B
  • de programma's afstemmen op de budgettaire mogelijkheden
  • het budget van de organisatie volgen wat de controle, preventieplannen en programma's en de analyseplannen betreft en, waar nodig, budgetten uitwerken, aanvragen en klaarmaken om dossiers in te dienen voor medefinanciering door de Europese Commissie en door verschillende fondsen en de vereiste bewijsstukken aanleveren in de gewenste vorm
  • de betaling volgen met inachtneming van de voorgeschreven procedures en rapporteren aan de Europese Commissie over de nieuwe en de lopende controleprogramma's en de aanvragen tot betaling klaarmaken

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Europese Commissie, supernationale en of internationale organisaties

regelgeving, technische richtlijnen, schriftelijke vragen, mondelinge vragen, studieverslagen

per brief, e-mail, formele afspraak, in de vorm van een rapport

wekelijks, maandelijks, ad hoc

FOD volksgezondheid, andere federale overheidsdiensten

regelgeving aangaande normen, voorstellen voor regelgeving, schriftelijke vragen, mondelinge vragen,

per brief, e-mail, in de vorm van een voorstel voor regelgeving

dagelijks, ad hoc, maandelijks, wekelijks

Wetenschappelijk Comité van het FAVV, DG controle van het FAVV

resultaten van risicobeoordeling, frequentie en resultaten van controles en analyses, beoordelingsresultaten

per brief, e-mail

wekelijks, dagelijks

andere directies van DG Controlebeleid van het FAVV, collega's

voor de veiligheid van de voedselketen, de gezondheid van dieren of planten, de autocontrole belangrijke ontwikkelingen

informeel, per brief, per e-mail, formele afspraak, informeel, in de vorm van een dossier, louter informeel

dagelijks, wekelijks, ad hoc

andere machtsniveaus

voorstellen voor regelgeving, jaarverslagen, resultaten van controleacties, algemene informatie,

per brief, e-mail, formele afspraak, louter infor

dagelijks

interne en externe laboratoria, centra voor landbouwkundig onderzoek

analyseresultaten, resultaten van de keuringen van spuittoestellen

per brief, e-mail ... in de vorm van een rapport

wekelijks

beroepssectoren, organisaties, bedrijven

standpunten over diverse aspecten van de veiligheid van de voedselketen en de gezondheid van dieren

informeel, per brief, per e-mail, formele afspraak, formele overeenkomst, louter informeel

dagelijks

derden, particulieren, burgers

andere informatie, schriftelijke vragen, schriftelijke adviezen, mondelinge vragen, mondelinge adviezen

per brief, e-mail, louter informeel

wekelijks

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

Europese Commissie, supranationale en of internationale organisaties, ambassades

verslagen kennisgevingen van goedkeuringen

per brief, e-mail

wekelijks

Fod volksgezondheid, beleidscel, andere federale overheidsdiensten

verslagen, kennisgevingen van goedkeuringen, schriftelijke vragen, mondelinge vragen, mondelinge adviezen

per brief, e-mail, louter informeel, bij omzendbrief

dagelijks, ad hoc, wekelijks maandelijks

Wetenschappelijk Comité van het FAVV

risico-evaluatie

per brief, e-mail

wekelijks

andere directies van DG Controlebeleid van het FAVV, collega's

voor de veiligheid van de voedselketen en de gezondheid van dieren en planten belangrijke ontwikkelingen

informeel, per brief, per e-mail, louter informeel, formele afspraak

dagelijks, wekelijks, ad hoc, maandelijks

beroepssectoren, organisaties, bedrijven

standpunten

informeel, per brief, per e-mail, bij omzendbrief, formele overeenkomst, louter informeel, formele a

dagelijks, wekelijks, ad hoc

centra voor landbouwkundig onderzoek

resultaten van keuringen van spuittoestellen

per brief, e-mail, in de vorm van een verslag

ad hoc

andere machtsniveaus

studieverslagen, schriftelijke vragen, mondelinge vragen, mondelinge adviezen, schriftelijke adviezen

per brief, e-mail

wekelijks

derden, particulieren, burgeers

studieverslagen, bestaande wetgevingen, studieverslagen, schriftelijke adviezen, mondelinge adviezen

per e-mail, per brief

wekelijks, maandelijks, ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de directeur-generaal van DG Controlebeleid

de directeur van de betreffende directie, de topexpert van de betreffende afdeling

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • van burgers en bedrijven uitgaande vragen om informatie en interpretatie in verband met de wetgeving en de procedures
  • de organisatie van het eigen werk
  • het opmaken van de planning voor een welbepaalde opdracht
  • de in samenhang met de opdracht vereiste analyses
  • binnen de perken van zijn/haar gebied en functie kan hij of zij autonoom beslissen over de uitwerking en de implementering van een welbepaalde opdracht

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • standpunten die België of de organisatie binden
  • definitieve wetsontwerpen
  • definitieve procedures
  • definitieve programma's
  • budgettaire vastleggingen en budgettaire impact
  • gebruik van gepaste methodologie om de opdracht te implementeren
  • de uiterste data voor het uitvoeren van de opdracht
  • de goedkeuring van het resultaat van de opdracht

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

 

Eigen werkbudget

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • Europese en Belgische wetgevingen met betrekking tot de veiligheid van de voedselketen en de dierengezondheid en, meer in het bijzonder, de wetgeving betreffende de organisatie
  • Belgische en Europese regelgevingen en regelgeving van derde landen met betrekking tot certificering, import en export
  • richtlijnen van internationale organisaties
  • managementplannen, operationele plannen en instructies van het management van de organisatie

 

Welke vernieuwingen
  • bijdragen aan de totstandbrenging van de nieuwe Europese regelgeving in de technische werkgroepen van de Europese Commissie
  • ontwikkeling van de nieuwe Belgische regelgeving met betrekking tot de veiligheid van de voedselketen en de gezondheid van dieren of planten op grond van de Europese regelgeving en de Belgische normerende wetgeving
  • voortdurende aanpassing van het controleprogramma van de organisatie op basis van de eisen van de Europese en de Belgische wetgever, van wetenschappelijke adviezen en van de eigen beoordelingen met het oog op een verhoogde efficiëntie
  • ontwikkeling van nieuwe programma's en instrumenten voor controle en voor preventie of opsporing op basis van de eisen van de Belgische en de Europese wetgever, de normen van de FOD Volksgezondheid, de wetenschappelijke adviezen , de door de maatschappij in de ruime zin gestelde vragen en door eigen beoordelingen
  • versoepelingen van de opgelegde voorschriften en beperkingen voor kleine ondernemingen; uitwerken van wiskundige modellen voor de evolutie van risico's; uitwerken van eenvormige procedures aangaande certificering, import uit en export naar derde landen om de handelsbelemmeringen te beheersen en te beperken; hierbij rekening houden met het Belgische, Europese en internationale regelgevende en institutionele kader

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • op internationaal vlak in de specifieke internationale fora
  • op Europees vlak, in de technische werkgroepen ad hoc van de Europese Commissie en de relevante werkgroepen van de Raad van de Europese Unie
  • op Belgisch vlak, in de technische werkgroepen
  • op Belgisch vlak, in de technische werkgroepen, het Raadgevend Comité en andere interne werkgroepen
  • op Belgisch vlak: in overleggroepen met externe partners (eetwarenindustrie, beroepsorganisaties); binnen de organisatie: in samenhang met de voorbereiding van het controleprogramma en in de werkgroepen met interne klanten

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.