Assistent/Assistente uitbetalingsbureau (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : VBFBSD012
Niveau: C
Functiefamilie : Dossierbeheerders Beroepscategorie : 15. Sociale Zekerheid en Sociale bescherming (SD)
Doel van de functie
De uitkeringsaanvraagdossiers samenstellen, de sociaal verzekerden informeren over hun rechten en verplichtingen, en de opvolging van hun dossiers verzekeren in samenwerking met de RVA
teneinde
hen zo snel mogelijk te vergoeden, rekening houdend met de wettelijke en reglementaire bepalingen.
Resultaatgebieden
Alsdossierbeheerderde opvolging van de dossiers analyseren en garanderen met toepassing van de gepaste reglementering en instructies
teneinde
de correcte en snelle verwerking van de uitkeringsaanvragen mogelijk te maken.
Voorbeelden van taken
- bestuderen van de dossiers en opsporen en corrigeren van de fouten die eraan gekoppeld zijn
- correct toepassen van de reglementering, in het bijzonder met inachtneming van de opgelegde termijnen, opsporen en analyseren van de problemen die eraan gekoppeld zijn
- procedures toepassen op dossiers, d.w.z. de noodzakelijke opeenvolgende verrichtingen uitvoeren om te voldoen aan de vraag van de klant
- uitvoeren van het werk in functie van de algemene planning van de dienst en de verwachtingen van de klant om te anticiperen op de periodes van grote drukte
- gebruik maken van de werkinstrumenten, in het bijzonder de informaticatools, en klasseren van de behandelde dossiers
Alscontactpersoonverstrekken van inlichtingen en beantwoorden van vragen van interne (personeelsleden van andere diensten) of externe klanten met betrekking tot het dossier
teneinde
hen volledige informatie te verschaffen over het dossier en zijn opvolging.
Voorbeelden van taken
- ontvangen van de externe of interne klant
- contact opnemen met de interne of externe klant op de meest efficiënte wijze
- contact opnemen met de verwante organismen en instellingen bij de verschillende stappen van de procedure
- bevestigen bij derden van de legitieme belangen van de klant, aan de hand van attesten eigen aan onze instelling (attesten bestemd voor het OCMW, inlichtingenblad ziekenfonds,…)
- informeren en bijstaan van de klant in de materies waarvoor de dienst bevoegd is of hem snel doorverwijzen naar de betrokken interne of externe dienst, op basis van een correcte analyse van zijn aanvraag
Alsteamlidwerken binnen een permanente geest van samenwerking in de dienst
teneinde
een hoog kwaliteitsniveau te bereiken met betrekking tot de uit te voeren taken, zelfs in moeilijke omstandigheden, en bij te dragen tot de teamdoelstellingen.
Voorbeelden van taken
- actief deelnemen aan interne vergaderingen met betrekking tot de werkorganisatie
- bespreken van de specifieke dossiers van de dienst met de collega's
- overmaken van de informatie die nodig is voor de uitvoering van de taken aan de collega's van de dienst, maar ook aan de andere diensten
- waken over de toegankelijkheid van de informatie voor de collega’s
- zich organiseren onder collega’s en met het diensthoofd om uitzonderlijk en tijdelijk andere taken uit te voeren
Alsmedewerker toelaatbaarheideen hoog kwaliteitsniveau bereiken met betrekking tot de uit te voeren taken, zelfs in moeilijke omstandigheden, en bij te dragen tot de teamdoelstellingen
teneinde
een dossier zo snel mogelijk te vervolledigen met het oog op de verdere verwerking door de RVA (beslissingsorgaan inzake het recht op uitkeringen).
Voorbeelden van taken
- ontvangen en informeren van de werklozen, bezorgen van de nodige in te vullen formulieren aan de werklozen
- informeren van de werkloze over zijn rechten en plichten op het vlak van werkloosheidscontrole of inschrijving als werkzoekende en over zijn persoonlijke situatie
- uitvoeren van de verschillende dagelijkse taken ter opvolging van de uitkeringsaanvragen en opsporen van eventuele problemen of fouten met betrekking tot het dossier in elke etappe van de procedure
- aanspreken van een expert om complexere of meer specifieke dossiertypes te behandelen (bvb artiesten, aanvragen van bijzondere uitkeringen)
- aanmaken van het dossier en invoeren van alle nodige coderingen in de computer
Alsmedewerker betaling
teneinde
ervoor te zorgen dat de begunstigden de hun verschuldigde bedragen tijdig ontvangen.
Voorbeelden van taken
- nagaan of de betaaldocumenten goed ingevuld en ondertekend zijn en geen doorhalingen bevatten, opstellen en terugsturen van de ad hoc brieven
- berekenen van het voor beslag vatbare aandeel van de uitkering en behandelen van de beslagen, overdrachten,…
- ervoor zorgen dat de nodige informatie in het systeem zit
- behandelen van de lijsten brugpensioen en maximale vrijstelling
- aanspreken van een expert om complexere of meer specifieke dossiertypes te behandelen (bijv. artiesten, aanvragen van bijzondere uitkeringen)
Alsbeheerder van schuldvorderingen en schuldende reglementering toepassen, alsook de instructies van de RVA en die van de HVW inzake de inning of de diverse wettelijke invorderingen van werkloosheidsuitkeringen en andere onterecht uitbetaalde sociale uitkeringen
teneinde
de fondsen die terbeschikking worden gesteld van de HVW correct te gebruiken, de eigen rechten en die van derden te garanderen.
Voorbeelden van taken
- creëren en opvolgen van de schulden ‘derden’ (onderhoudsgeld, beslagen, indeplaatsstellingen, ...) en opmaken van de schuldvorderingsdossiers
- opvolgen van de schulden van de HVW en beheren van de e-cred-applicatie (vereffening...)
- regelmatig uitleg geven aan de collega’s (onder andere over de inventaris) om bij te dragen tot de verheldering van de behandelingen, transacties en resultaten van de boekhouding en het schuldbeheer
- gebruiken van de commentaarzones van de verschillende soorten schulden om duidelijke en concrete boodschappen over te maken aan de andere gebruikers
Alskennisbeheerderde kennis en de interne expertise van zijn uitbetalingsbureau ontwikkelen en handhaven
teneinde
zijn eigen expertise en die van zijn collega’s te vernieuwen.
Voorbeelden van taken
- zich informeren, aan zelfstudie doen via lezen, bestuderen en updaten van zijn documentatie
- deelnemen aan opleidingen
- overdragen van de verworven kennis, attitudes en competenties aan de collega's
- proactief uitbreiden van de eigen expertise op basis van de algemene kennis van de collega's inzake werkloosheid
Positionering
De functie krijgt leiding van
de chef uitbetalingsbureau of adjunct
De functie leidt : 0 medewerkers van
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het rooster technische expertise of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
|