Afdrukken

Adviseur sociaal bemiddelaar in de overheidssector (M/V/X)

 

Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.

 

Identificatie van de functie

Functiecode : NTE003

Niveau: A

Klasse : A3

Functiefamilie : Bemiddelaars

Beroepscategorie : 04. Tewerkstelling (TE)




Doel van de functie

Faciliteren van het sociaal overleg in de overheidssector

teneinde

sociale conflicten te voorkomen of bij te leggen (en zo de sociale vrede op korte en lange termijn te bewaren).

 

Ondersteunen van de werkzaamheden van het gemeenschappelijk comité voor alle overheidsdiensten (Comité A) en voorzitten van vergaderingen van paritaire organen

teneinde

de sociale dialoog in de overheidssector te verbeteren.

 

Resultaatgebieden
Als
bemiddelaar
    meewerken aan het voorkomen of bijleggen van sociale conflicten in de overheidssector (bemiddeling en verzoening)

teneinde

    de sociale dialoog te begeleiden en te bevorderen, zodat deze maximaal resulteert in klare en duidelijke protocollen

 

Voorbeelden van taken
  • analyseren en evalueren van relationele situaties
  • mee het overleg stimuleren tussen partijen in een conflict, vaak onder enorme tijdsdruk
  • deelnemen aan het uitwerken en doen aanvaarden van alternatieve oplossingen
  • uitoefenen van de in bijzondere wetten voorziene bemiddelingsopdrachten in specifieke sectoren (gevangeniswezen, Staatsveiligheid, ...)

 

Als
facilitator
    ondersteunen van de verscheidene overleg- en onderhandelingsorganen van de overheidssector

teneinde

    de sociale dialoog te begeleiden en te bevorderen, zodat deze maximaal resulteert in klare en duidelijke protocollen en akkoorden

 

Voorbeelden van taken
  • deelnemen aan de vergaderingen van de verscheidene overleg- en onderhandelingsorganen
  • geven van juridische, technisch-administratieve en relationele steun aan de sociale partners, in samenwerking met andere directies van de FOD of met andere overheidsdiensten
  • rapporteren over de sociale onderhandelingen, problemen en ontwikkelingen in de overheidssector
  • superviseren van de werkzaamheden van de secretarissen van de verzoeningsvergaderingen
  • voorzitten van vergaderingen van paritaire organen

 

Als
specialist/raadgever
    opstellen van analyses of verslagen, op eigen initiatief of op vraag

teneinde

    advies te verlenen over het sociaal overleg in de overheidssector

 

Voorbeelden van taken
  • opstellen van analyses en adviezen voor het gemeenschappelijk comité voor alle overheidsdiensten (Comité A)
  • volgen en oplijsten van nieuwe Europese richtlijnen en analyseren van de impact ervan op de openbare dienstverlening
  • opmaken en nalezen van nota's of technische verslagen

 

Als
contactpersoon
    begeleiden en opvolgen van de sociale dialoog in de overheidssector

teneinde

    vragen van de sociale partners en de overheid te beantwoorden

 

Voorbeelden van taken
  • opvolgen van de coördinatie van gesloten akkoorden
  • beantwoorden van mondelinge en schriftelijke vragen
  • informeren van betrokkenen en mogelijke acties presenteren, zowel binnen informele als formele procedures en/of dossiers
  • onderhouden van contacten met de sociale partners

 

Als
kennisbeheerder
    actualiseren van de eigen professionele kennis

teneinde

    een grondige expertise te hebben van de regels en de geplogenheden van de sociale dialoog in de overheidssector

 

Voorbeelden van taken
  • opvolgen van de ontwikkelingen op het vlak van de sociale dialoog
  • aanzetten van medewerkers tot het delen van hun kennis
  • opvolgen van de vakliteratuur

 

 

Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?

Van wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

organisaties/syndicaten

schriftelijke en mondelinge vragen

per brief, e-mail, dossier, ...

wekelijks

management

schriftelijke en mondelinge vragen

telefonisch, per brief, e-mail, ...

ad hoc

andere diensten van de eigen FOD

schriftelijke en mondelinge vragen, schriftelijke adviezen, wetgeving

telefonisch, e-mail, dossier, formeel en informeel contact

wekelijks

paritaire organen van de overheidssector

wetgeving, reglementering, …

per brief, e-mail, persoonlijk contact

maandelijks

andere overheidsdiensten

schriftelijke en mondelinge vragen, schriftelijke adviezen, wetgeving

per brief, e-mail, ...

ad hoc

Europese Unie (EU)

richtlijnen

per brief, e-mail, rapport, ...

ad hoc

 

Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?

Aan wie

Welke informatie

Onder welke vorm

Met welke frequentie

organisaties/syndicaten

schriftelijke en mondelinge adviezen, wetgeving

per brief, e-mail, ...

wekelijks

management

schriftelijke en mondelinge adviezen, wetgeving

telefonisch, per brief, e-mail, ...

dagelijks

andere diensten van de eigen FOD

schriftelijke en mondelinge vragen, schriftelijke adviezen, wetgeving

telefonisch, e-mail, dossier, formeel en informeel contact

wekelijks

minister van Werk en de beleidscel

schriftelijke en mondelinge vragen, schriftelijke en mondelinge adviezen, wetgeving, directe rapportering

telefonisch, e-mail, dossier, formeel en informeel contact

ad hoc

beleidscellen federale en regionale (voogdij)ministers

schriftelijke en mondelinge vragen en adviezen in het kader van bemiddelingsopdrachten

telefonisch, e-mail, dossier, formeel en informeel contact

maandelijks

andere overheidsdiensten

schriftelijke en mondelinge vragen, schriftelijke en mondelinge adviezen, wetgeving

per brief, e-mail, ...

ad hoc

 

Positionering
De functie krijgt leiding van

de directeur-generaal (N-1)

 

De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van

 

Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
  • het nemen van initiatieven bij de bemiddeling in sociale conflicten
  • de communicatie met federale en regionale (voogdij)ministers en hun beleidscellen, in het kader van bemiddelingsopdrachten
  • de operationele supervisie van de medewerkers betrokken bij bemiddelingsopdrachten en bij andere projecten die kaderen binnen het takenpakket
  • de wijze van uitoefenen, binnen het reglementair kader, van het voorzitterschap van vergaderingen van paritaire organen

 

De functie moet autorisatie vragen voor
  • de afwezigheden en verloven voorzien in het statuut van het rijkspersoneel
  • alle extra budgettaire uitgaven, bijvoorbeeld huur van vergaderzalen, externe tolken/vertalers

 

Impact
Totaal werkbudget entiteit

nihil

 

Eigen werkbudget

nihil

 

 

Technische expertise
Technisch competentieprofiel

Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.

 

Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
  • de wetgeving en reglementering inzake de Belgische en Europese overheidssector
  • de regels en de protocollen betreffende de werking van de verscheidene overleg- en onderhandelingsorganen in de overheidssector (evenals de bijzondere wetten waarin specifieke opdrachten worden vermeld), met name: - het Protocolakkoord 170/1 van Comité A over de wederzijdse engagementen van de overheden en de vakorganisaties in de publieke sector betreffende de versterking van de sociale dialoog en de conflictbeheersing in de publieke sector, gesloten op 19 april 2010 - het artikel 12octies in de wet 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel
  • de wetgeving inzake het Belgische en Europese arbeidsrecht in het algemeen en inzake het personeelsstatuut in de overheidssector in het bijzonder

 

Welke vernieuwingen
  • aandacht schenken aan nieuwe wetten en reglementen die een impact kunnen hebben op de sociale dialoog in de overheidssector
  • vestigen van de aandacht van het Comité A op de Europese richtlijnen die van invloed zijn op de sociale dialoog in de overheidssector
  • voorstellen en uitwerken van alternatieve oplossingen, binnen het wettelijk kader

 

Gebaseerd op welk referentiekader
  • Koninklijk besluit van 15 augustus 2012 betreffende de benoemingsvoorwaarden en de opdrachten van de titularissen van de functie van adviseur sociaal bemiddelaar in de overheidssector
  • het behoud van de sociale vrede om de sociale evolutie en de goede werking van de openbare dienstverlening te bevorderen
  • het principe van de vrije sociale dialoog
  • de theorie van bemiddeling en collectief onderhandelen

 

Generiek competentieprofiel

Om het generiek competentieprofiel te bepalen, staan het boek met de generieke competentieprofielen of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.