Attaché collectiebeheer (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : NWO006
Niveau: A
Klasse : A1 Functiefamilie : Thematische experten Beroepscategorie : 14. Wetenschappen, Toegepaste wetenschappen, Studie en Onderzoek (WO)
Doel van de functie
Beheren, analyseren, vervoeren, restaureren of conserveren van voorwerpen, werken of collecties
teneinde
het behoud van de materiaaleigenschappen van het toevertrouwde patrimonium te waarborgen en onderzoek en educatie te faciliteren.
Resultaatgebieden
Alscollectiebeheerderhet beheren, analyseren, vervoeren en conserveren van voorwerpen, werken of collecties
teneinde
de optimale staat van collectie te garanderen.
Voorbeelden van taken
- uitvoeren en opvolgen van werkzaamheden die betrekking hebben op de conservering en bescherming van voorwerpen, werken of collecties
- organiseren van inkomende of uitgaande bruiklenen door toe te zien op de voorwaarden inzake vervoer, opslag of tentoonstelling
- annoteren, etiketteren en ontwikkelen van een databank van de voorwerpen, werken of collecties
- meewerken aan de ontwikkeling van het collectiebeheer en risicobeheer
Alsrestaurateurhet begeleiden van het verouderingsproces van de voorwerpen, werken en/of collecties of het (laten) behandelen van beschadigde of verwaarloosde voorwerpen
teneinde
de voorwerpen, werken of collecties in hun oorspronkelijke staat te herstellen, met bescherming van hun materiaaleigenschappen, of dit zo goed mogelijk te benaderen.
Voorbeelden van taken
- initiëren, coördineren en documenteren van interne of externe restauratieopdrachten
- inwinnen en delen van informatie die noodzakelijk is voor de restauratie
- opvolgen, onderhouden en reinigen van voorwerpen, werken of collecties
Alsmedewerkerhet meewerken aan het beheer van de dossiers en de proecten
teneinde
de doelstellingen te bereiken met inachtneming van de termijnen, middelen en kwaliteitscriteria.
Voorbeelden van taken
- meewerken aan de planning van het project, uitvoeren van de geplande acties en beheren van kleine of subprojecten
- voorbereiden en opstellen van gidsen, documenten, dossiers, bestekken, ...
- communiceren met de medewerkers en de project/teamleider over de voortgang van de dossiers en van de projectfasen
- administratief opvolgen van de dossiers en projecten en bijwerken van de databanken
Alskennisbeheerderhet ontwikkelen van de eigen kennis en zich op de hoogte houden van de ontwikkelingen in de materie en de domeinen die elkaar wederzijds beïnvloeden
teneinde
te beschikken over actuele kennis en die binnen de organisatie te verspreiden.
Voorbeelden van taken
- deelnemen aan seminaries, colloquia en specifieke opleidingen
- raadplegen van vakliteratuur, vergelijkingen maken met andere organisaties en identificeren van goede praktijken
- doorgeven van kennis en goede praktijken aan de collega's
- geven van technisch, budgettair en administratief advies over bepaalde dossiers of projecten
Alscontactpersoonde vragen van derden, klanten en andere afdelingen beantwoorden en hen alle informatie bezorgen die te maken heeft met het behandelde domein ter voobereiding van externe bruiklenen
teneinde
een optimale dienstverlening te bieden.
Voorbeelden van taken
- beantwoorden van de vragen van de klanten en organisaties en ze intern opvolgen
- analyseren van meer specifieke vragen, de gesprekspartners voor de meer complexe vragen in contact brengen met experts (wetenschappers en/of leidinggevende)
- een akkoord bereiken over de ontleningsmodaliteiten en het door de organisatie laten valideren
- meedelen van de door de organisatie of een comité genomen beslissingen aan derden
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
management
|
vragen
|
per brief, e-mail,...
|
ad hoc
|
management
|
beslissingen
|
persoonlijk contact
|
wekelijks
|
organisaties/ondernemingen
|
vragen
|
per brief, e-mail,...
|
ad hoc
|
particulieren/burgers
|
vragen
|
persoonlijk contact, per brief, e-mail,...
|
ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
management
|
adviezen
|
persoonlijk contact, per brief, e-mail,...
|
ad hoc
|
organisaties/ondernemingen
|
adviezen
|
per brief, e-mail,...
|
ad hoc
|
particulieren/burgers
|
antwoorden
|
per brief, e-mail,...
|
ad hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de lijnmanager
de wetenschappelijke medewerker
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- beheer van werktijd en reguliere verplaatsingen
- organisatie van het werk en beheer van de prioriteiten
- contacten met externe actoren
- activiteiten die geen financiële, wetenschappelijke en/of institutionele impact hebben
De functie moet autorisatie vragen voor
- dagelijkse activiteiten die een financiële, wetenschappelijke en/of institutionele impact hebben (uitgaven, beleidsbeslissingen, klachten,...)
- beslissingen die een impact hebben op de andere personen van de afdeling/dienst
- validatie van ontleningsvoorwaarden die buiten de procedures vallen
- uitzonderlijke verplaatsingen (bv. naar het buitenland)
Impact
Totaal werkbudget entiteit
/
Eigen werkbudget
/
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- professionele richtlijnen van ICOM (Internationale Raad van Musea)
- deontologische code inzake conservering en restauratie
- wettelijke beperkingen inzake uitlening aan andere musea
- auteursrechten (SOFAM - 'Auteursrechten voor visuele kunstenaars' en SABAM - 'Belgische Vereniging van auteurs, componisten en uitgevers')
Welke vernieuwingen
- verbeteringen in de onderzoeks- en werkprocedures voor te stellen
- verbeteringen voor te stellen voor de conserverings- en restauratieomstandigheden van voorwerpen, werken of collecties
Gebaseerd op welk referentiekader
- specifieke opleidingen, tijdschriften, websites, studiedagen over conservering, restauratie en tentoonstelling
- goede praktijken van de organisatie en van de wetenschappelijke wereld
|