Deskundige digitale content (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : VBFBCO006
Niveau: B
Functiefamilie : Ontwerpers Beroepscategorie : 02. Communicatie en Informatie (CO)
Doel van de functie
De sociale media voorzien van gerichte, heldere, beknopte en boeiende content/inhoud
teneinde
bij te dragen aan de realisatie van de communicatiedoelstellingen van de organisatie.
Resultaatgebieden
Alsanalistde vraag van de interne klant en de beschikbare gegevens onderzoeken
teneinde
een volledig overzicht te krijgen over het te leveren project/campagne.
Voorbeelden van taken
- behoeften- en haalbaarheidsanalyse doen eventueel in samenwerking met collega’s van de communicatiedienst
- verzamelen en verwerken van documentatie met betrekking tot de te communiceren thema’s
- informatie inwinnen en bijhouden over de 'followers'
Alsdigitale content ontwikkelaarcreatieve berichten afgestemd op de verschillende media en websites waarop de organisatie aanwezig is
teneinde
bij te dragen tot een optimale online aanwezigheid in functie van de communicatiestrategie van de organisatie.
Voorbeelden van taken
- redactie van teksten (blog posts,…) met betrekking tot de activiteitendomeinen van de organisatie
- het opzoeken van bijpassend beeldmateriaal
- productie van inhoud (zowel visueel, audio, gif...) voor de sociale media en relevante websites
- verantwoordelijk zijn voor de opvolging van de gepubliceerde inhoud
Alscommunicatiemedewerkermeewerken aan digitale communicatieacties
teneinde
een kwaliteitsvolle online communicatie-aanwezigheid te verzekeren.
Voorbeelden van taken
- verbeteren van teksten voor wat betreft spelling, grammatica, leestekens, typografische opmaak en becommentariëren van tekstfragmenten die beter kunnen op vlak van duidelijkheid.
- nagaan of de inhoud en de vorm rekening houden met de huisstijl en met de afspraken m.b.t. federale overheidscommunicatie
- bijdragen tot de realisatie van interne en externe video’s
- bijdragen aan acties in het kader van ‘multichannel' communicatie
- meewerken met het beheren van de sociale media, fora,…
Alsevaluatoronderhouden en bijwerken van de digitale content
teneinde
de online reputatie en het imago van de organisatie te bewaken.
Voorbeelden van taken
- uitwerken van maandelijkse contentkalenders
- nadenken over de content aan te leveren via de verschillende communicatie-kanalen en hoe deze kan evolueren
- evalueren van de impact van digitale en social media campagnes
- onderhouden van relaties met de 'followers'
Alscontactpersoon
teneinde
de interne klanten geïnformeerd te houden over de stand van zaken van digitale communicatieprojecten en -campagnes.
Voorbeelden van taken
- klanten up to date houden over de lopende digitale acties
- antwoorden op concrete vragen over de timing, de gekozen kanalen en boodschappen
- eventuele klachten onderzoeken, bijkomende inlichtingen inzamelen en een voorstel van antwoord formuleren
Alskennisbeheerder de trends en ontwikkelingen op vlak van online commmunicatie volgen
teneinde
verbeteringsvoorstellen inzake de communicatie van de organisatie uit te werken.
Voorbeelden van taken
- opleidingen en conferenties volgen over de evolutie van nieuwe communicatietechnologieën
- opzoeken van best practices rond de materie
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
leidinggevende
|
richtlijnen, opdrachten, vragen
|
communicatieplan
|
regelmatig
|
medewerkers communicatie
|
vragen
|
mail
|
ad hoc
|
klanten
|
behoeften, deadlines en inhoud
|
mondeling, mail, digitale documenten
|
ad hoc
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
Hiërarchie
|
antwoorden op vragen, feedback, behoeften
|
mondeling, schriftelijk, vergadering
|
regelmatig
|
klanten
|
mogelijkheden, planning, trends, …
|
mondeling, schriftelijk, mail
|
ad hoc
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
het diensthoofd communicatie
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- organisatie van het eigen werk
- opstellen content planning voor sociale media
De functie moet autorisatie vragen voor
- online plaatsen van nieuw gecreëerde digitale content
- afwijkingen tov communicatieplan
- klachten van volgers beantwoorden
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- communicatiebeleid van de organisatie
- grafisch charter en huisstijl van de organisatie en van .be (afspraken rond federale communicatie)
- internationale, Europese en nationale regelgeving inzake privacy van gegevens en toegankelijkheid van informatie
- afspraken gemaakt op bijeenkomsten Commnet, het netwerk van federale communicatoren
Welke vernieuwingen
- bedenken van storylines voor de digitale content
Gebaseerd op welk referentiekader
- communicatiebeleid van de organisatie
- grafisch charter en huisstijl van de organisatie en van .be (afspraken rond federale communicatie)
- internationale, Europese en nationale regelgeving inzake privacy van gegevens en toegankelijkheid van informatie
- afspraken gemaakt op bijeenkomsten Commnet, het netwerk van federale communicatoren
|