Deskundige juridische zaken (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : VBFBJU005
Niveau: B
Functiefamilie : Ondersteuners Beroepscategorie : 09. Juridische Normen en Geschillen (JU)
Doel van de functie
Juridische dossiers en de klantencontacten hierover opvolgen en de juridische documentatie beheren
teneinde
optimaal bij te dragen tot een kwaliteitsvolle en efficiënte juridische dienstverlening van de organisatie.
Resultaatgebieden
Alsadministratief ondersteunervoorbereiden, analyseren, beheren en opvolgen van juridische dossiers
teneinde
een optimale behandeling van de juridische dossiers of procedures te waarborgen.
Voorbeelden van taken
- dossiers klaarmaken en ontbrekende elementen opvragen en opzoeken
- voorbereiden van rapporten en juridisch advies conform de procedures
- verwerken van instructies van leidinggevende juristen
- uitvoering gerechtelijke beslissingen verzekeren, motiveren van beslissingen
- synthese maken van het dossier met oog op overmaken aan leidinggevende
Alsjuridische medewerkereen wetsontwerp of besluit analyseren of reglementaire teksten nalezen of corrigeren
teneinde
bij te dragen tot correcte normatieve teksten beantwoordend aan de noden van de organisatie.
Voorbeelden van taken
- meewerken aan het opstellen van het reglementair kader voor de organisatie
- analyseren van de voorliggende ontwerpteksten en verbetervoorstellen doen
- opvolgen van de verbeteringen
Alscontactpersooneen brede waaier van vragen beantwoorden met betrekking tot het juridisch (sub)domein en ze in hun context
teneinde
de klanten maximaal te ondersteunen in het vinden van een antwoord op hun vraag of klacht.
Voorbeelden van taken
- deelnemen aan werkgroepen met betrekking tot het herbekijken van bepaalde regelgeving
- feedback geven aan andere diensten m.b.t. stand van zaken en inhoud van de dossiers
- nauwgezet communiceren met interne als externe diensten, bijv. advocaat,...
Alsgegevens- en/of documentatiebeheerderdossiers, documenten of andere voor de dienst relevante informatie adequaat beheren volgens de procedures of voorschriften en/of invoeren en aanpassen van gegevens in databanken
teneinde
de organisatie gestructureerde informatie ter beschikking te stellen.
Voorbeelden van taken
- gebruik maken van digitale platformen voor bewaren en archiveren van dossiers en documenten
- strikt vertrouwelijk beheren van juridische documentatie en correspondentie
- waken over naleving kwaliteitsvereisten van documenten
- administratieve ondersteuning verlenen aan de juristen
Alskennisbeheerderzijn/haar kennis ontwikkelen en op de hoogte blijven van de evoluties en ontwikkelingen in het wetgevend kader en de reglementeringen die van toepassing zijn
teneinde
een dienst aan te bieden die continu gebaseerd is op geactualiseerde kennis.
Voorbeelden van taken
- verzamelen van informatie over onderwerpen die de juridische dienst aanbelangen
- opzoeken van juridische artikels via diverse kanalen (internet, vaktijdschriften,..)
- onderhouden van kennis over nieuwe regelgeving, nieuwe procedures…
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
rechtbanken, advocatenkantoren, verzekeringsmakelaars
|
stand van zaken dossiers
|
mail, brieven
|
ad hoc
|
klanten
|
antwoorden
|
mondeling, mail
|
dagelijks
|
juristen
|
inhoudelijke feedback
|
mondeling, mail
|
dagelijks
|
collega's
|
overleg, informatie uitwisselen
|
mondeling, mail
|
dagelijks
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
juristen
|
instructies
|
vergadering, nota’s
|
dagelijks
|
Rechtbanken, advocatenkantoren, verzekeringsmakelaars
|
elementen en documenten voor in dossier
|
mail, brieven
|
ad hoc
|
collega's
|
uitwisselen van info
|
mondeling, mail
|
dagelijks
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
de leidinggevende van de juridische dienst
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- voorstellen doen ter verbetering van procedures
- eenvoudige juridische antwoorden
De functie moet autorisatie vragen voor
- escaleren van juridische vragen die meer expertise vereisen
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- geldende reglementair kader voor het behandelde domein
- handleiding voor het opstellen van wetgevende en reglementaire teksten
Welke vernieuwingen
- voorstellen voor verbetering administratieve processen en voor een efficiëntere werking
Gebaseerd op welk referentiekader
- geldende reglementair kader voor het behandelde domein
- handleiding voor het opstellen van wetgevende en reglementaire teksten
|