Deskundige paramedische opvolging (M/V/X)
Omwille van de leesbaarheid wordt in deze functiebeschrijving de mannelijke vorm gebruikt om bepaalde rollen te beschrijven. Termen zoals bijvoorbeeld « medewerker », « chef » of « gebruiker », hebben zowel betrekking op vrouwen als op mannen.
Identificatie van de functie
Functiecode : VBFBMP008
Niveau: B
Functiefamilie : Dossierbeheerders Beroepscategorie : 13. Menselijke en Dierlijke Gezondheid (MP)
Doel van de functie
In samenwerking met de arts, medische dossiers behandelen volgens de geldende reglementering of procedures
teneinde
op een kwalitatieve manier aan de geldende reglementaire vereisten te beantwoorden.
Resultaatgebieden
Alsinformatieverzamelaargegevens en/of documenten met een gemiddelde complexiteit en uit verschillende bronnen verzamelen en ordenen
teneinde
te beschikken over alle elementen voor de verdere verwerking van het dossier.
Voorbeelden van taken
- de dossiers identificeren waarvoor een tussenkomst van Medex vereist is
- patiënten contacteren voor ontbrekende gegevens tijdens de voorbereiding van het dossier
- de anamnese vervolledigen tijdens de afspraken met de patiënten
Alsbegeleiderde voorgeschreven behandeling concretiseren en kiezen uit de verschillende begeleidingsmaatregelen conform de deontologische code en volgens de procedures of voorschriften
teneinde
de toestand van de personen te verbeteren en/of hen een aangepaste opvang te bieden.
Voorbeelden van taken
- paramedische handelingen stellen in de context van het onderzoek door de arts van Medex
- de arts van Medex bijstaan bij het nemen van beslissingen om de patiënten (bijv. slachtoffers van opzettelijk geweld,…) te begeleiden
- begeleiden van de patiënten in de voorbereiding van hun dossier voor medische evaluatie
Alsdossierafsluitereen beslissing voorleggen in een dossier op basis van een evaluatie van verschillende bestaande keuzes
teneinde
het dossier te finaliseren voor de volgende stap.
Voorbeelden van taken
- overgaan tot een evaluatie van het medisch dossier op basis van de verzamelde stukken
- het medisch dossier opvolgen
- conclusies voorstellen en het dossier ter validatie aan een arts van Medex voorleggen
Alscontactpersoonvragen van de begeleide personen, hun verwanten en/of betrokken partijen beantwoorden door ze in hun context te situeren
teneinde
hen objectief en aangepast advies te geven en de keuzes inzake begeleiding uit te leggen.
Voorbeelden van taken
- opstellen en versturen van de ‘convocations’ voor de patiënten
- de patiënten uitnodigen om hun medische dossier met hen te vervolledigen
- waken over een optimale dienstverlening
Alsgegevens- en/of documentatiebeheerderde administratieve opvolging van de begeleiding en de dossiers verzekeren en informatie klasseren
teneinde
voor elke persoon een dossier te hebben met volledig historiek en de organisatie gestructureerde informatie ter beschikking te stellen.
Voorbeelden van taken
- bijhouden van de data en van de aard van de uitgevoerde behandelingen of testen
- administratieve taken uitvoeren volgens de geldende voorschriften
- de rapporten van de analyses van het dossier opstellen
Alskennisbeheerderzijn/haar kennis ontwikkelen en op de hoogte blijven van de evolutie in het eigen paramedisch domein
teneinde
de patiënt steeds met de laatste methodes verder te kunnen helpen.
Voorbeelden van taken
- kennis delen met het paramedisch of administratief personeel
- op de hoogte blijven van recente ontwikkelingen via vakliteratuur, bijscholingscursussen,…
- opleidingen en congressen volgen
Netwerkelementen - VAN wie krijgt de functie informatie?
Van wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
patiënten
|
informatie m.b.t. het dossier
|
mondeling, schriftelijk, mail, telefoon
|
dagelijks
|
artsen
|
vragen naar extra info m.b.t. dossiers
|
mondeling, schriftelijk, mail, telefoon
|
wekelijiks
|
Medex
|
richtlijnen, procedures
|
schriftelijk, mail
|
regelmatig
|
Netwerkelementen - AAN wie geeft de functie informatie?
Aan wie
|
Welke informatie
|
Onder welke vorm
|
Met welke frequentie
|
patiënten
|
vraag naar extra informatie of advies m.b.t. het dossier
|
mondeling, schriftelijk, mail, telefoon
|
dagelijks
|
artsen
|
voorstel van conclusie
|
mondeling, telefoon, mail, schriftelijk
|
wekelijks
|
Medex
|
rapportage over dossiers
|
schriftelijk, mail
|
regelmatig
|
Positionering
De functie krijgt leiding van
het diensthoofd
De functie geeft leiding aan een groep van : 0 medewerkers van
Autonomie
De functie kan autonoom beslissen over
- interne verdeling en organisatie van het werk met naleving van de toe te passen interne procedures
De functie moet autorisatie vragen voor
- conclusies in de patiëntendossiers, deze moeten gevalideerd worden door de arts.
Impact
Totaal werkbudget entiteit
Eigen werkbudget
Technische expertise
Technisch competentieprofiel
Om het technisch competentieprofiel op te maken, staan het technisch competentierooster of de applicatie Crescendo tot uw beschikking.
Innovatie
Aan welke richtlijnen, instructies en wetgeving is de functie gebonden
- regelgeving inzake arbeidsongevallen, beroepsziektes, afwezigheden wegens ziekte, pensioencommissie, re-integratie na langdurige afwezigheid, luchtvaartveiligheid, en andere missies van Medex
- interne regels en procedures
- evoluties van het reglementair kader
Welke vernieuwingen
- voorstellen formuleren inzake huidige werkmethodes
Gebaseerd op welk referentiekader
- regelgeving inzake arbeidsongevallen, beroepsziektes, afwezigheden wegens ziekte, pensioencommissie, re-integratie na langdurige afwezigheid, luchtvaartveiligheid, en andere missies van Medex
- interne regels en procedures
- evoluties van het reglementair kader
|